Между 2035 и 2040 г. трийсетина държави и шест водещи производителя ще се откажат напълно от производството и продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене.
В цитираното от "Ройтерс" и "Ел паис" споразумение, което ще бъде формално подписано по-късно днес, се казва, че участниците ще работят, за да може "всички продажби на нови автомобили да са с нулеви емисии на световно ниво към 2040 г. и не по-късно от 2035 г. на основните пазари".
Обявеният план по време на климатичната среща в Глазгоу, Шотландия, е поредното важно, макар и с недостатъчно подкрепящи го държави, споразумение в опитите за придържане към целите на сделката от 2015 г. за ограничаване на затоплянето до 1.5 градуса по Целзий към 2100 г. спрямо доиндустриалните нива.
В този план транспортният сектор е ключов, защото произвежда между 20 и 25% от емисиите по света, а около 90 на сто идват от сухопътния трафик.
Кой отново не е в споразумението
От Европа най-голямата присъединяваща се държава е Великобритания. На ниво ЕС обаче отсъстват големи пазари като Германия, Франция и Испания за момента (присъединяването на Испания обаче не е изключено по принцип). Не са част от договореностите САЩ и Китай, подобно на споразумението за отказа от въглищата.
Германия няма да подпише декларацията днес, тъй като все още няма съгласие в правителството. В Берлин има консенсус, че единствено превозни средства с нулеви емисии трябва да бъдат регистрирани към 2035 г., но не и дали да се ограничава използването на двигатели с вътрешно горене.
Източници на "Ройтерс", запознати със сделката, казват, че спред автопроизводителите не са двата водещи в света - "Тойота" и "Фолксваген".
Сред трийсетте, които ще представят пакта, са Канада, Индия, Нидерландия, Австрия, Дания, Норвегия и Чили. Според Великобритания, която също е зад инициативата, държави като Нова Зеландия и Полша предстои да се включат.
"Ел паис" изрежда сред подкрепящите пакта автоконцерни "Форд", "Джеренар мотърс", "Волво", "Мерцедес-Бенц", "Ягуар" и китайската BYD. Списъкът с държавите, които се присъединяват, същевременно сочи, че Европа е разделена и по тази тема.
Искането за тази стъпка, която би ограничила колите на бензин, дизел и газ, както и хибридните, дойде и от генералния секретар на ООН Антониу Гутериш. Подобна идея имаше от Европейската комисия, но тя предстои да бъе обсъдена от държавите в блока.
По-добри национални планове и помощ за бедните страни
Климатичната среща междувременно преминава в дебат за поддръжка на бедните държави и призив всички страни по света да подсилят националните си планове за ограничаване на емисиите. Това става с публикуването от ООН на проектодекларация, с която трябва да приключи COP26 тази седмица и която предстои да се обсъжда от участниците.
В нея влизат:
- насърчаване на богатите държави да увеличат подкрепата за енергийния преход на бедните, за да стигне годишната помощ за тях 100 млрд. долара;
- бързи мерки за постигане на целта в Парижкото споразумение за ограничаване на затоплянето до 1.5 градуса - включително бърз отказ от изкопаеми горива;
- призив държавите да подобрят плановете, с които описват как ще се намалят въглеродните емисии до 2030 г., и да го направят до края на 2022-ра.
Не е гарантирано, че декларацията ще изглежда точно така след края на преговорите.
Същевременно лидерите са под натиск от научната общност да действат. Вчера бе публикуван още един доклад, според който очакваното затопляне на планетата този век достига 2.4 градуса по Целзий.
Дори само при повишение от 2 градуса над 1 млрд. души биха били изложени на риск от екстремни горещини според публикуван вчера друг анализ на метеорологичната служба на Великобритания.
Дневник
Коментари
Анонимен
Трябва да се спре всякакво замърсяване