Ким Кардашиян и Ripley бяха обвинени в "непоправимо увреждане" на емблематичната прозрачна рокля на Мерилин Монро, след като компанията я даде назаем на Кардашиян, за да я носи на тазгодишната Met Gala.

Въпреки усилията, които Ripley и Кардашиян твърдят, че са положили, за да запазят роклята, снимки, направени на роклята в неделя, показват, че по нея има значителни щети в задната част в сравнение със снимките, направени на търга през 2016 г.

На снимките от търга от 2016 г. липсват един - два от ръчно зашитите кристали, украсяващи гърба на роклята, докато скорошното видео на Ripley показва, че още няколко скъпоценни камъни са изчезнали. Снимките от неделя пък показват, че още повече мъниста са паднали, а някои от тях висят на конец. Повредена е и една от каишките.

Също така има забележимо разкъсване на деликатната копринена материя близо до ципа и закопчалката. Скъсаните части на роклята са почти непоправими, тъй като специалната френска копринена тъкан вече не се произвежда и е забранена в Съединените щати поради силно запалимата си природа.

"Наистина е разочароващо", казва историкът и колекционер на Мерилин Монро Скот Фортнър пред Rolling Stone, след като първоначалната му публикация със снимките стана популярна в мрежата. "Това е културна икона. Това е политическа икона. Това е холивудска икона. Това не е просто рокля, това е част от американската история... и никога няма да бъде същатата."

Визуалният художник и креативен директор Чад Майкъл Морисет, който преди това е работил с роклята през 2016 г., когато тя излезе на търг, беше този, който направи снимките, когато посещава Ripley в неделя. "Буквално сърцето ми се разби като видях щетите, които тя е нанесла на роклята", казва той. "Тя открадна този момент от историята и аз съм толкова ядосан за това."

Роклята е една най-известните дрехи в историята на поп културата. Тя е проектирана от Жан Луис и скицирана от младия Боб Маки, който след това създава някои от най-известните визии на Шер.

Роклята е в ръцете на Ripley, откакто компанията я закупи на търг през 2016 г. за 4,8 милиона долара, което я прави най-скъпата рокля в света.

Кардашиян каза, че се е обърнала към Ripley няколко месеца преди Met Gala с молба да носи роклята, за да отговаря на темата "Америка: Антология на модата". Кардашиян твърди, че е загубила много килограми, за да се побере в роклята, а видеоклиповете, публикувани от Ripley, показват как, докато я пробва, задната част не се затваря напълно. По-късно тя решава, че е най-безопасното решение е да носи бяло свиване на рамене, за да прикрие задната си част.

Поддържането на състоянието на роклята беше "основен приоритет", казаха от Ripley в изявление миналия месец, работейки със "защитници, оценители и архивисти". Не са правени промени, боравело се е с бели ръкавици и през цялото време присъства представител на компанията

"Роклята никога не е оставала сама с Ким", каза Аманда Джойнър, вицепрезидент на Ripley по лицензиране и публикуване пред The ​​Daily Beast през май. "Винаги сме гарантирали, че по всяко време, когато почувстваме, че роклята е в опасност от скъсване или се чувстваме неудобно за каквото и да било, винаги сме имали възможността да кажем, че няма да продължим с това."

За да сведе до минимум потенциалните щети, Кардашиян носеше роклята само, за да мине по червения килим с гаджето Пийт Дейвидсън, като се преоблече точно преди да стъпи пред камерите и свали роклята, след като се изкачи по стълбите. Вътре Кардашиян носеше реплика на прозрачната ръчно ушита рокля.

Докато роклята обикновено се съхранява в тъмен трезор с контролирана влажност и температура, наскоро Ripley изложи роклята на показ в холивудското местоположение на компанията.

Други изображения и видеоклипове, направени на роклята от посетителите на Ripley, изглежда показват, че няколко кристала липсват, като някои гости признават, че има повреди, преди Фортнър да публикува изображения с висока разделителна способност в неделя. Публикувайки фотогалерия с последните снимки и изображение на роклята от 2016 г., Фортнър написа: "Толкова за запазването на "целостта на роклята". Заслужаваше ли си?"

Фортнър казва пред Rolling Stone, че първоначално е бил развълнуван, когато от Ripley са купили роклята. Преди това тя беше частна собственост на нюйоркския фондов инвеститор Мартин Цвайг и Ripley възнамеряваше роклята да бъде изложена, което позволява на милиони фенове на Монро да я видят.

"Страхът на феновете на Монро по това време беше, че някой ще я купи и просто ще я скрие в личната си колекция и тя никога нямаше да бъде видяна", казва Фортнър. "Имаше известно облекчение, когато публична компания, която прави изложби, закупи роклята. Така че всъщност беше един вълнуващ момент, когато Ripley я взе. Не беше непременно нещо лошо."

И все пак Фортнър казва, че със закупуването на такава емблематична дреха, от Ripley са имали задължението да запазят състоянието на роклята, като слага по-голямата част от вината върху компанията, че е позволила да бъде отдадена на заем на първо място - независимо кой я е поискал.

"За мен не става дума само за Ким Кардашиян", обяснява той. "Чувствам, че всяка знаменитост би се възползвала от възможността да носи тази рокля. Вероятно тя беше тази, която се сети за това първа и го направи. За мен Ripley купи тази рокля и мисля, че те имаха задължение да я пазят."

Морисет казва, че отговорността е и на Кардашиян. "Аз съм фен на Мерилин", казва той. "Имам шезлонг Marylin в спалнята си, притежавам част от личните й вещи, но никога не бих излязъл публично с тази рокля. Това е най-кощунственото и непочтително нещо, което някога съм виждал в поп културата. Никога не съм виждал някой да не уважава такова наследство до Met Gala – това беше най-отвратителното нещо, което съм виждал в поп културата."

Няколко историци вече отправиха язвителни осъждения срещу Ripley и Кардашиян отдаването на роклята, отбелязвайки, че това създава хлъзгав прецедент, когато става въпрос за хора, които искат да заемат исторически дрехи за тривиални цели.

"Разочарована съм, защото отмениха това, което се счита за професионално третиране на исторически костюм", обясни Сара Скатуро пред L.A. Times през май. Скатуро е работила като консерватор в Института за костюми в Met’s Costume Institute, като отбелязва в отделна публикация в Instagram, че преди това е трябвало да отхвърли молбата на главния редактор на Vogue Анна Уинтур да заеме рокли от музея.

"През осемдесетте години група професионалисти в костюмите се събраха, за да заявят резолюция, че исторически костюм не трябва да се носи", добавя Скатуро. "Така че се притеснявам, че колегите в колекциите на исторически костюми сега ще бъдат притискани от важни хора да им позволят да носят тези дрехи."
По публикацията работи: Нели Христова

Днес.бг