Американската космическа агенция ще покаже тази седмица фотогалерия, различна от всичко досега. НАСА ще представи първите изображения от своя космически телескоп "Джеймс Уеб" във всичките им цветове

Кадри от революционния апарат, предназначен да надникне през космоса до зората на Вселената, вече бяха разпространени, но с базово качество и преди цялостната им обработка.

Дългоочакваното разкриване на 12 юли на снимки и спектроскопски данни от новата оперативна обсерватория следва шестмесечен процес на дистанционно разгръщане на различни компоненти, напасване на огледалата и калибриране на инструментите.

С "Уеб", който сега е фино настроен и напълно фокусиран, астрономите ще се впуснат във внимателно подбран списък от научни проекти, изследващи еволюцията на галактиките, жизнените цикли на звездите, атмосферата на далечни екзопланети и луните на нашата външна слънчева система.

Този уникален апарат е създаден за космическата агенция на САЩ от аерокосмическия гигант Northrop Grumman в партньорство с Европейската и Канадската космически агенции.

Първата партида от снимки, чието обработване отне седмици, се очаква да предложи завладяващ поглед върху това, което "Уеб" ще заснеме по време на научните мисии, които предстоят, разказва "Ройтерс".

• НАСА публикува в петък списък с петте небесни обекта, избрани за дебюта. Сред тях са две мъглявини - огромни облаци от газ и прах, изхвърлени в космоса от звездни експлозии, които образуват "инкубатори" за нови звезди - и два комплекта галактически купове.
  • Един от тях, според НАСА, включва обекти пред тях, които са толкова масивни, че действат като "гравитационни лещи" и визуално деформират пространството, което значително увеличава светлината, идваща отзад, за да разкрие дори по-слаби, по-далечни и идващи по-назад във времето обекти. Колко назад и какво е показано на камерата, предстои да видим.
  • И петте подбрани цели на "Уеб" са известни на учените. Една от тях, групата галактики на 290 милиона светлинни години от Земята в съзведдието Пегас, известна като Квинтетът на Стефан, е открита за първи път през 1877 г. в обсерваторията на Марсилия от Едуар Стефан.

НАСА също ще публикува първия спектрографски анализ на "Уеб" на екзопланета, разкриващ молекулярните профили от филтрирана светлина, преминаваща през нейната атмосфера. Екзопланетата в този случай, приблизително половината от масата на Юпитер, е на повече от 1100 светлинни години (около 10 450 трилиона километра).

Но представители на НАСА обещават, че изображенията на "Уеб" улавят своите обекти буквално в изцяло нова светлина. "Това, което видях, ме трогна като учен, като инженер и като човешко същество", каза пред репортери по време на брифинг на 29 юни заместник-администраторът на НАСА Пам Мелрой, която е прегледала изображенията.

Клаус Понтопидан, учен от проекта "Уеб" в Научния институт за космически телескопи в Балтимор, където инженерите за контрол на мисията управляват телескопа, обеща, че първите снимки ще "предизвикат дългоочаквано "Уау!" за астрономите и обществеността".

Инфрачервеният телескоп за 9 милиарда долара, най-голямата и най-сложна астрономическа обсерватория, изпращана някога в космоса, беше изстрелян на Коледа от Френска Гвиана на североизточното крайбрежие на Южна Америка. Месец по-късно уредът с тегло 6350 кг достигна гравитационното си място за "паркиране" в слънчева орбита, обикаляйки Слънцето в тандем със Земята на близо 1.6 милион км от дома.

"Уеб" е около 100 пъти по-чувствителен от своя 30-годишен предшественик, космическият телескоп "Хъбъл", който обикаля около Земята на 547 км и работи главно на във видимиата и ултравиолетовоата дължина на вълните.

По-голямата повърхност за събиране на светлина на основното огледало на "Уеб" - масив от 18 шестоъгълни сегмента от берилий, покрит със злато - му позволява да наблюдава обекти на по-големи разстояния, следователно по-назад във времето, отколкото "Хъбъл" или всеки друг наземен телескоп.

Неговата инфрачервена чувствителност му позволява да открива източници на светлина, които във видимия спектър иначе остават скрити от прах и газове.

Взети заедно, тези характеристики се очаква да преобразуват астрономията, предоставяйки първ поглед към новородени галактики, датиращи едва 100 милиона години след Големия взрив - теоретичната точка на възпламеняване, поставила началото на разширяването на известната ни Вселена преди около 13.8 милиарда години.

Инструментите на "Уеб" го правят идеален и за търсене на признаци на потенциално поддържащи живота атмосфери около десетки новодокументирани формирования, обикалящи около далечни звезди, както и за наблюдение на светове много по-близо до дома, като Марс и Титан, ледената луна на Сатурн.

Освен редица проучвания, които вече са подготвени за "Уеб", най-революционните открития на телескопа може да се окажат тези, които тепърва се очакват.

Такъв беше случаят с изненадващото откритие на "Хъбъл" чрез наблюдения на далечни свръхнови, че разширяването на Вселената се ускорява, вместо да се забавя, откривайки нова област на астрофизиката, посветена на мистериозен феномен, който учените наричат тъмна енергия.