Служебният министър на отбраната Димитър Стоянов потвърди информациите, че Украйна прави контранастъпление във военния сблъсък с Русия. Според него още е рано да се каже дали ходът на войната е обърнат.

"Има контранастъпление, да видим как ще продължат нещата. Трудно ми е да съм категоричен дали е обърнат ходът на войната или има контраофанзива, надявам се да е обърнат ход на войната", каза Стоянов пред Би Ти Ви. Преди да заеме поста той бе главен секретар на президента Румен Радев.

По повод отказа на един от предшествениците му - Стефан Янев, да назове случващото се в Украйна като "война", наричайки я "военна операция", Стоянов посочи, че стратегическите цели на войната съвпадат с тези на конкретна операция, това е допустимо. Според него обаче става дума за война, а руският президент Владимир Путин е агресор.

Въпреки това Стоянов допуска преговори с руската компания "Газпром" за подновяване доставките на природен газ. Казвайки, че това не е в неговата компетенция, той използва мотивите на кабинета, че се търси най-ниската цена заради трудната ситуация.

Според Стоянов присъствието на руския посланик Елеонора Митрофанова зад президента Радев и вицепрезидента Йотова е отговорност на домакините от общината. Добави, че протоколно тя не би трябвало да бъде там, но не би определил случилото се като гаф.

Очаква се оферта от Полша за ремонт на МиГ-29

Войната в Украйна сведе до минимум възможностите за поддръжка на изтребителите МиГ-29, с които разполагат българските Военновъздушни сили. Възможност бе намерена в Полша, с която Стоянов съобщи, че са проведени преговори за купуване на 8 двигателя.

"Прави се всичко възможно да придължи експлоатацията на МиГ-29. Нещата с Полша вървят в добра посока. Имаме нужда от авиационни двигатели, говорил съм да се купят 6+2 двигателя. Те имат готовност и очакваме оферта, Поканил съм представители от страната да пристигнат в България. Надявам се до края на месеца да са тук", каза Стоянов.

Обясни, че два от двигателите могат да бъдат взети директно от полските ВВС, а в Граф Игнатиево ще бъдат монтирани за 2 дни. Останалите 6 в момента се ремонтират, което трябва да приключи до края на годината.

Ако резервните части бъдат доставени, животът на самолетите може да бъде удължен до края на 2023 г., което според обяснението на Стоянов е много необходимо, тъй като летците в момента водят подготовка 7-8 пъти по-кратка от необходимото. ,

Попитан за цената на ремонта, той каза, че националната сигурност не би трябвало да се интересува от цена. Увери, че бюджетът може да си я позволи.

Дневник