След две десетилетия пауза в Русия отново се произвеждат автомобили "Москвич", предадоха световните агенции. Очаква се днес да започне производството на нов модел на популярната през социализма марка.

Поточната линия е разположена в завода в Москва, в който доскоро френският автомобилостроител "Рено" (Renault) произвеждаше своите модели. Фабриката, която тази година бе продадена от западната компания на руските власти ще се казва "Московски автомобилен завод Москвич".

Поради санкциите наложени на Русия заради инвазията й в Украйна, "Рено" беше принудена да продаде своя дял в руската компания "Автоваз", като по този начин се изтегли от пазара, в който бе навлязла в началото на века. Сделката за завода и за дела й в "Автоваз" бе за 2 рубли, като френският производител си запази право да си върне обратно собствеността в рамките на 6 години.

По информация на в. "Файненшъл Таймс" производителят на "Клио" и "Меган" е отписал активи за над 2,2 млрд. евро в резултат на сделката, при която нови собственици на завода станаха кметството на Москва и изследователския институт НАМИ.

Съобщението за възобновяване на производството бе направено от технологичния партньор на новите собственици "Камаз".  

Очаква се до края на годината да бъдат произведени около 600 бройки от нов модел "Москвич". Новите собственици планират да произвеждат в близко бъдеще по 100 000 автомобила годишно, а наскоро кметът на Москва Сергей Собянин заяви, че е възможно в близките 2-3 години от конвейра да слизат и автомобили с електрическо задвижване.

По оценки на Ройтерс заявената цел е далеч от средната производителност на автомобилния завод, която е около 200-300 000 бройки годишно.

През пролетта бе съобщено, че руският завод може да заимства технологии от китайската компания Джей Ай Си (JAC). Преговорите за това също се водят от "Камаз".

Последният модел на руския производител е пето поколение "Москвич", което носи името "Святогор" и представлява леко модифицирана версия на популярния модел Алеко (2141). Последната бройка от него слиза от поточната линия през 2001 г. /БТА, Спас Стамболски