Шуменските полицаи ще се срещнат утре с пенсионери, за да им разяснят как да се предпазват от измами. Според полицейските анализи най-често измами и опити за подобни престъпления, от които потърпевши са възрастни хора, се извършват от началото до средата на всеки месец, когато пенсионерите получават своите пенсии. Полицаите напомнят, че най-честите способи, които използват извършителите на измами са обаждания по телефон, посещения по домовете като се представят за близки, роднини, бизнесмени и дори - за полицейски служители. Предлагат им се изгодни сделки за продажба на машинни части – най-често игли за маслобойни и елеваторни ремъци, представят се за техни познати или далечни роднини от друг град. В повечето случаи ги предизвикват те да споменат някакво име и ги разпитват за близките им. Обясняват, ми че е капарирана някаква стока (напр. маслени рафинатори, игли за маслобойни и др.), но са възпрепятствани и не могат да пътуват. Молят “своите роднини” за услуга – да отидат до съответната фирма, да доплатят и вземат стоката, като обещават до няколко дни да им възстановят парите и транспортните разходи и да си приберат закупените детайли. Обикновено измамникът изпраща потърпевшия в друго населено място, където уж ще го чака представител на фирмата – продавач. Там гражданинът заплаща определена сума ( над 1000 лв.) и получава стоката – най-често негодни, бракувани детайли за текстилната промишленост с лош вид и опаковка. Потърпевшият изчаква няколко дни и след поредица неуспешни опити да се свърже с лицето, поръчало покупката, се явява в полицията. В много случаи измамените, продължават безрезервно да вярват, че са помогнали на свой близък, дори и след подаване на жалба в полицията. Друг “сценарий” за измама според полицаите е, когато измамниците се обаждат на домашните телефони на възрастни хора и се представят като техни племенници, без да назовават името си. В много от случаите потърпевшите сами назовават името на свой племенник и питат “Ти ли си?. Измамникът се възползва от заблудата, която вече е създал и започва да убеждава своя “роднина”, че има финансови затруднения, а му се налага да провежда телефонни разговори. Помолва го да закупи ваучери на различни мобилни оператори и да му продиктува идентификационните номера. В третия сценарий на домашния телефон на потърпевшия се обажда човек, който се представя за негов близък, работещ в друга страна. Обяснява, че е изгубил парите си, а трябва да пътува за България, да постъпи на лечение или да плати нанесена от него щета при катастрофа и моли “роднината” да му помогне с определена парична сума (от 300 до 1000 лв). Предлага на тъжителя да предаде парите на негов приятел, или на изпратен от него таксиметров, за да му “спестят разкарването” до кредитна институция за изпращане на сумата по банков път. При четвърти вариант - непознат се обажда на мобилни или домашни телефони и се представя за служител на МВР. Обикновено обаждането е рано сутрин. “Полицаят” назовава името на тъжителя и му разпорежда веднага щом затвори, да му позвъни на определен мобилен телефон, за да си спести проблеми с прокуратура, следствие и т.н. Мнимият служител се стреми да задържи гражданина на линията колкото е възможно по-дълго. Убеждава го, че е извършил административно нарушение, за което дължи глоба. Глобата може да заплати по два начина – като се яви в съответното РПУ или като закупи ваучери към определени мобилни оператори и му издиктува серийните номера. Сънен, притеснен и объркан, тъжителят обикновено изпълнява всичко, което “служителят на реда” му разпорежда. При петия вариант измамниците направо посещават възрастните хора и им обещават доставка на евтина стока, като ги убеждават да им дадат пари в аванс за закупуване на стоката или за транспортни разходи. За да са по убедителни им казват, че вече са получили такива пари от техни близки, на които също ще доставят подобни стоки. Според полицаите с извършването на активни разяснителни кампании сред възрастните регистрираните подобни престъпления са намаляли, но все още в полицейските управления постъпват сигнали и съветват хората на третата възраст при всяко съмнително обаждане или посещение на дома им да се посъветват с полицейския си инспектор или да позвънят на телефон 166, който се избира безплатно от всички оператори. ШУМ.БГ