Първоначалните хипотези за причините за вчерашната самолетна катастрофа в Мадрид сочат, че става въпрос за пожар в левия двигател на машината Макдонъл-Дъглас-82, летяща по линията Мадрид-Гран Канария, съобщават испанските медии. Друга версия е, че при излитането самолетът се е блъснал в нещо и след удара е излязъл от пистата. В. "Ел мундо" е взел мнението на няколко пилоти и един от тях - Карлос Мартинес обяснява техническите операции при излитането на самолета. "Всеки излитащ самолет се движи с т-нар. скорост V-1. Ако преди да бъде набрана тази скорост, стане някаква сериозна авария, екипажът е длъжен да се откаже от излитането. Когато обаче тя е достигната, машината се отлепя от земята дори със спрял или подпален двигател. Всички екипажи сме обучавани как да действаме при такива ситуации и ако операциите са изпълнени правилно, не би трябвало да стане инцидент.“ Затова Мартинес смята, че подпалването на единия двигател не е било единствената причина за катастрофата, има и нещо друго, скрито. „Буди подозрение и фактът, че излитането на самолета е станало със закъснение поради технически причини“, добавя той. Подобно мнение изказва и Хавиер дел Кампо, бивш командир на самолет с 46-годишен летателен опит. Той посочва, че на всеки 6 месеца пилотите биват проверявани с тестове в тренажор, като едно от упражненията е именно излитане с пожар в единия двигател. „Това е предвидено, има нещо друго“, подчертава той. Според Хавиер Ферандес Гарсия, който работи на контролната кула на мадридското летище „Барахас“, не е изключен и човешки пропуск: „Инцидентът не е случаен. Машината е трябвало да излети, но пилотът почувствал, че има някакъв проблем с левия двигател и се върнал обратно. Мислели са да сменят самолета, но в края на краищата решили да разрешат излитане, за да не се трупа още закъснение. Само че в предишни дни същият този самолет е анулирал полети, защото е имал проблеми.“ /БГНЕС