Френският пътеводител "Рутар" (Routard), който е разпознаваем с пътешественика на корицата си, носещ света като раница, празнува 50-годишнината си и е горд с успеха си, благодарение на който е продал 55 милиона екземпляра за пет десетилетия, съобщи Франс прес.

Приключението е започнало през април 1973 година, когато Филип Глоаген, студент в бизнес училище, е успял да публикува пътеписа си за нискобюджетното си пътуване по пътищата на Индия. След 18 отказа малката издателска къща "Гедалж" (Gedalge) се е съгласила да публикува пътеписа и е продала 8500 копия.

Петдесет години по-късно, пътеводителят, издаван от издателство "Ашет" (Hachette) от 1975 година, е най-продаваният във Франция (между 2 и 2,5 милиона копия годишно).

"Тайната на "Рутар" се крие в лоялността на първите клиенти, като всяка година пътеводителят привлича и все по-млади", обяснява 71-годишният Филип Глоаген.

Той обяснява, че еволюцията на "Рутар" върви редом с еволюцията на клиентелата. "Младият студент е станал ръководител, има деца, от хостела е преминал към очарователен хотел, от пътуването на автостоп на кола под наем", отбелязва Глоаген.

"Това е емблематична колекция за пътувания с каталог от 150 заглавия, което не се среща често", заяви пред АФП Сидони Шоле, директорка на подразделението за туризъм в "Ашет".

От 150 най-добре продавани туристически пътеводители във Франция през 2022 година , 35 са "Рутар", според публикуваната през март класация на "Ливр Ебдо" (Livre Hebdo) и института за проучвания Ге еф Ка (GfK).

Сред конкурентите на "Рутар" са "Лоунли планет" (Lonely Planet), чието издаване започва през същата година, "Мишлен" (Michelin) или "Пти фюте" (Petit Fute).

Понастоящем хартиеният пътеводител се сблъсква с конкуренцията на интернет и социалните мрежи. Шефът на "Рутар" признава, че това може да възпрепятства продажбите, визирайки най-вече "появата на "Трипадвайзър" (Tripadvisor).

"Най-голямото предизвикателство на интернет е, че не знаеш кой стои зад написаното", според него. "Рутар е искрен", уверява той, изтъквайки своите редактори и 25-те хиляди писма и мейли, които получава от читатели годишно.

"Рутар" също не е "устоял" на повика на интернет и има собствен сайт, 50 на сто, от който е собственост на "Ашет", а другите 50 на сто - на "Рутар", като за него работят около 20 души.

За пътеводителите "Ашет" плаща авторските права за колекцията на Филип Глоаген, единственият щастлив собственик на марката "Рутар". От него самия зависят възнагражденията за екипа му - един модел, който му спечели доста критики - или 22 автори и около 30 фрийлансъри (на които се плаща за конкретна задача). Всички те са специалисти за конкретна дестинация.

За 2023 г. шефът на "Рутар" очаква оборот от 2,6 милиона евро.

Червена линия за пътеводителя: "Веднага щом възникне проблем със сигурността в дадена зона, "Рутар" се изтегля от продажба". Заради войната в Украйна Филип Глоаген е изтеглил от продажба пътеводителите за Москва, Санкт-Петербург, балтийските страни и Полша.

Полша например "приютява огромен брой украински бежанци в хотелите си, не искам случайни туристи със семейства, които страдат", обяснява той, добавяйки: "Путин ми струва поне десет пътеводителя "Рутар".

От 2021 г. след ковид кризата, по време на която продажбите на пътеводители са се понижили с 85 на сто, пътеводителят излиза и като тримесечно издание "Рутар магазен".

Друг източник на приходи са така наречените "красиви книги" за пътувания, които се продават за около 40 евро и се радват на отличен успех. Една от тях вече има 130 000 продадени копия от 2017 г. на различни езици. Друга такава книга, озаглавена "50 пътувания, които трябва да осъществите през живота си" има над 35 000 продадени копия от края на ноември, подчерта Сидони Шоле.

Следващото приключение ще е кинематографично с филм, разказващ за странстванията на един автор на "Рутар" в Мароко. Премиерата е предвидена за 2024 г., а Филип Глоаген също ще има роля.

БТА