Изминалата 2024 г. е втората най-успешна за автомобилния бизнес у нас! Не успяхме да бием рекорда от 2008 г., но се приближихме най-близко до него. В КАТ през изминалата календарна година първоначално регистрираните превозни средства в България са били 62 475, но тук влизат всички (лекотоварни, товарни, мотори и т.н.). Аз ще се концентрирам само върху леките автомобили от категории М1 и N1, които съответно са били 42 957 и 6794, общо 49 751 регистрации на нови леки автомобили. От тях има и дерегистрирани, но не сме задълбавали в тази посока.
За същите 12 месеца у нас са били регистрирани и 250 263 (225 151 коли в категория М1 и 25 112 от N1) употребявани. Това прави точно 1 към 5 в ползва „новия внос“ срещу новите коли, но пак бихме могли да приемем това за частичен успех, защото не бяха далеч годините, когато съотношението бе 1 към 10.
Другата интересна статистика от КАТ е тази, че водените на отчет леки коли са 3 116 742 леки автомобила. Товарните автомобила са 453 775. Освен тях има още безброй други категории, но тоталът е, че към 1 януари 2025 г. в КАТ на отчет са били 4 183 311 ППС-та. При 6,5 млн. жители на страната по данни на НСИ от 2021 г.
Дизеловите автомобили продължават да са любими на българина, регистрираните такива са 1 516 231, докато регистрираните бензинови коли са 1 077 343
Електрическите леки автомобили на отчет в КАТ са 17 826. През 2023 г. регистрираните EV-та в България са били 11 472. Това значи, че броят им за последните 12 месеца е нараснал с 6354.
Супер интересна е разбивката по възраст. До 6 месеца, т.е. нови леки автомобили категория М1 у нас има 43 745, а тези от N1 – 7242. Общият им брой е 50 987. Следва категорията между 6 месеца и 5 години. Тук на сметката на М1 са 22 707, N1 добавя още 1991, за да стигнем до цифрата от 24 698. Още около 46 000 броя са леките автомобили (М1 и N1) в категорията 5-10 години. Накрая остава категорията над 10 години, общият брой е 176 894.
Къде отиват всички останали? Отговорът е един: в категория над 20 години. Интересното е, че КАТ вече не дава статистика за автомобилите именно в тази възрастова група, но тя лесно може да се пресметне. Сборът от посочените четири категории грубо е 300 000 автомобила. На регистрация в КАТ се водят 3 116 742 леки коли. Това значи, че около 2,8 млн. от колите в България са над 20-годишна възраст. Да ни е честито.
Ето и кои са предпочитаните марки от българина. Едва ли ще изненадаме някого, казвайки, че любимата марка е Volkswagen с общо регистрирани 503 596 леки коли. От тях 13 504 са на възраст до 5 год., а 330 024 са над 20 год. Mercedes-Benz следва с 353 782, като новите до 5 год. са 12 321, а над 20 години – 200 627. Третата позиция е за Opel с 307 433 регистрации (4366 до 5 год., над 20 год. са 211 672). Audi има 210 931 регистрации (на възраст до 5 години са 4971, а над 20 години – 120 566), а BMW - 196 519 (от тях в групата 0-5 год. са 10 097, докато над 20 год. - 96 048). За цвят ще посочим и регистрации на Tesla, които са 2639.
Дарик
Коментари
Реалист
Прост народ....цял свят минава на електромобили,само Бай Ганьо иска да се трови с коли с ДВГ....
що за реалист
Явно реалиста писал преди мен,не знае за реалноста на заплатите в България
Анонимен
Всичко хубаво но няма място за каране, такива коли, преди тридесет години, когато нямаше толкова,да събереш погледите,сега,трудна работа!
Краси Янев
Повече никога няма да се кача в конвенционален автомобил с ДВГ! Няма да се изненадам, ако има лобисти да върнем конете и каруците....
Анонимен
Като спре тока ще ги върнем
Анонимен
Ами при -15 -20 градуса студ ще се движат ли?
Анонимен
Реалист, много си прст да знаеш мнооогоо, аз да ти го кажа, щото ти от прстотата си не може да го осъзнаеш....
Анонимен
Четох някъде,италианец, мисля,че беше си направил колата хибрид ,плюс и на ток, бензин,газ и ток! Това е решението, според мен, само на ток за сега още не е за България,а при задръствания, зимата,на магистрала от къде ток!?
Анонимен
Към момента хибрида е най добре, ама пък двойна поддръжка иска.