При пътнотранспортни произшествия в Европейския съюз през 2023 г. са загинали 20 380 души, което е с 1,3 процента по-малко в сравнение с 2022 г., сочат данни на европейската статистическа агенция Евростат. В периода 2013 – 2023 г. този брой е намалял с 16 процента. Въпреки спада обаче между отделните държави са наблюдават значителни разлики, обобщава Европейският нюзрум – платформа за сътрудничество между 23 европейски новинарски агенции, сред които е и БТА.

Сред държавите членове на Европейския съюз девет регистрират 50 или повече смъртни случая на 1 милион жители: България и Румъния (81), Латвия, Хърватия, Гърция, Португалия, Литва, Италия и Полша. В другия край на скалата Швеция, Дания, Малта и Финландия отчитат най-ниските стойности, съответно с 22, 27, 30 и 33 смъртни случая на милион жители.

Три от четирите държави извън ЕС, за които Евростат също публикува данни - Норвегия, Исландия и Швейцария, съобщават за сравнително ниски показатели – съответно 20, 21 и 27 души на милион жители.

Въпреки че основните данни за пътнотранспортните произшествия през 2023 г. вече бяха предоставени от Европейската комисия (ЕК) през март чрез базата данни CARE, публикацията на Евростат бележи официалното публикуване на собствената ѝ статистическа интерпретация на тези данни.

Предварителните данни за 2024 г. показват, че броят на смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия в ЕС продължава да намалява, макар и бавно, като спадът е 3 процента.

Кои са най-застрашените групи?

В статистиката на Евростат се наблюдават и големи разлики между половете. Мъжете са отговорни за почти три четвърти от причинените смъртни случаи при пътнотранспортни произшествия в периода 2013 – 2023 г. в ЕС. Проучванията показват, че мъжете са по-склонни да шофират след употреба на алкохол, по-рядко използват предпазни колани, по-често карат с превишена скорост и се разсейват с използване на телефон зад волана. Консумацията на алкохол е значителен фактор за смъртните случаи по пътищата. В Испания например това е причина за 26 процента от пътните произшествия с фатален край.

"Момчетата са насърчавани да поемат рискове от ранна възраст", казва Шърли Деланой от белгийския институт за пътна безопасност VIAS в интервю за белгийската новинарска агенция Белга през февруари. "Момичетата, от друга страна, са социализирани така, че да бъдат по-предпазливи и да спазват правилата", добави тя. Деланой смята, че тези полови норми се отразяват и на навиците на шофиране, като жените са склонни да се защитават и предпазват повече, докато мъжете шофират по-агресивно и поемат по-големи рискове.

Според Павел Хавранек от Чешкия център за транспортни изследвания в Чехия се наблюдава спад в произшествията с фатален край, причинени от неправилно изпреварване. Той отбеляза също така спад в броя на жертвите сред децата, младите водачи, пешеходците и при катастрофите след употребата на алкохол.

"От друга страна, ние сме обезпокоени от броя на смъртните случаи на велосипедисти, възрастни хора и мотоциклетисти. Трябва да се съсредоточим върху тези рискови групи и области, за да постигнем по-нататъшно подобрение", допълва той.

България е разтърсена от смъртта на 12-годишно момиче

Големият брой смъртни случай по пътищата в някои държави от ЕС доведе до обществено недоволство и гняв.

Пътната безопасност в България бе подложена на засилено обществено разглеждане след трагичната смърт на 12-годишната Сияна при катастрофа на пътя Плевен – Луковит край село Телиш в Северозападна България в края на март.

Хиляди хора излязоха да протестират по улиците на редица градове и села с искания да се сложи край на "войната" по пътищата, като призоваха за по-строги закони и по-сурови наказания за нарушителите на правилата за движение.

В интервю за Франс прес през 2024 г. Красимир Арсов, чийто 14-годишен син, Филип, загина при катастрофа, обвинява безразсъдното шофиране, лошо поддържаните пътища и неефективната съдебна система за големия брой жертви. През септември 2023 г. Филип е блъснат от шофьор в нетрезво състояние в центъра на София, който е управлявал автомобил със скорост от 88 км/ч, която е три пъти по-висока от допустимата.

"Преди катастрофата си мислех, че живеем в нормална държава", казва Арсов, 60-годишен инженер. "Но когато разговарях с роднините на други жертви, разбрах, че държавата не защитава живота на своите граждани", добави той.

След фаталната катастрофа родителите на Филип се борят за повишаване на осведомеността по този въпрос, за да се постигне промяна.

"Нищо не може да поправи това, което ни се случи", казва майката на Филип – Николина Петкова. Тя осъди "чувството за безнаказаност" сред нарушителите на пътя, широкоразпространеното неспазване на законите и неспособността да се наказват нарушителите. "Човекът, който уби сина ни, е бил осъден за шофиране в нетрезво състояние преди 18 години, но се отървава с обикновена глоба и извършва ново престъпление", казва тя.

В отговор на лошите показатели на страната българските власти обявиха планове за подобряване на безопасността на 36 опасни пътни участъка с цел намаляване на жертвите и ранените с 20 процента. Агенция "Пътна инфраструктура" също така публикува подробна карта, на която са отбелязани участъците с концентрация на пътнотранспортни произшествия, и въведе план за действие за повишаване на безопасността в тези райони, който ще се актуализира всяка седмица.

Други страни от Европейския съюз също въвеждат по-строги правила

В Италия през ноември 2024 г. бяха приети нови закони, които увеличават глобите и улесняват отнемането на свидетелството за управление на лица, които шофират с мобилен телефон в ръка или под въздействието на алкохол или наркотици.

Швеция има най-ниския процент на смъртност по пътищата в ЕС, но все още е на върха на всички възходящи тенденции. Добър пример за това е предстояща промяна. В страната има специална система, при която 15-годишните могат да управляват това, което официално се счита за "трактор", с максимална скорост от 30 км/ч., без да притежават съответната шофьорска книжка.

В продължение на години тези "трактори" се използват предимно в селски райони, със слаб трафик и лош обществен транспорт. Нови технически правила обаче улесниха използването на "трактори", които на практика представляват нормални автомобили но с ограничител на максималната скорост 30 км/ч, което позволява по този начин да бъдат регистрирани по правилата за регистрация на селскостопански машини и да бъдат карани от непълнолетни, тъй като за придобиване на свидетелство за управление на трактор не се изисква навършено пълнолетие. Това доведе до значително нарастване на популярността на тази практика и до голям ръст в броя на тежките произшествия.

Новите правила, приети по време на преразглеждането на европейската директива за свидетелствата за управление на МПС, ще променят това. Петнайсетгодишните все още ще могат да управляват специалните автомобили, но ще трябва да получат шофьорска книжка чрез задължителни практически и теоретични изпити. В същото време "тракторите" ще могат да се движат с максимална скорост до 45 км/ч.

Образованието също играе ключова роля за намаляване на смъртността по пътищата, казва Роберт Щаба, председател на Европейската федерация на жертвите на пътнотранспортни произшествия. Той участва в проекта "Визия нула" в Словения и в момента страната е напът да постигне целта си за 50-процентово намаляване на смъртните случаи по пътищата до 2030 г.

ЕС иска да намали броя на смъртните случаи по пътищата

По-строги правила се въвеждат и на ниво ЕС. Блокът си поставя дългосрочна цел до 2050 г. смъртните случаи по пътищата да бъдат сведени до нула.

Миналата седмица ЕК предложи преразглеждане на правилата на ЕС в областта на пътната безопасност и регистрацията на превозни средства, за да спомогне за постигането на тази цел.

"ЕС е твърдо решен да намали броя на смъртните случаи и тежките наранявания по пътищата с 50 процента до 2030 г.", заяви еврокомисарят по устойчивия транспорт и туризма Апостолос Дзидзикостас.

Предложението предвижда периодични технически прегледи на електрическите превозни средства, като се вземат предвид нарастващият брой на задвижваните с батерии превозни средства по европейските пътища и новите технологии.

Силно замърсяващите околната среда превозни средства, включително и тези с премахнати системи за намаляване на емисиите, ще бъдат откривани чрез нови методи за изпитване на емисиите.

Движението през европейските граници се очаква да бъде опростена чрез обмен на електронни регистрации на превозни средства и сертификати за периодични тестове чрез обща платформа. Показанията на километража, съхранявани в националните бази данни, ще се обменят през границите на ЕС.

Автомобилите и микробусите на възраст над 10 години ще бъдат подлагани всяка година на технически преглед.

Европейският парламент и държавите членове на ЕС трябва да дадат своето одобрение, преди новите правила да влязат в сила. През март ЕС също така постигна временно съгласие относно забраните за шофиране, които ще се прилагат в целия блок. Съгласно новите правила забраните или наказанията за водач на МПС, наложени от която и да е било държава членка на ЕС в резултат на тежко пътнотранспортно произшествие, ще се прилагат и в страна, в която е издадена шофьорската книжка на лицето.

БТА