18-годишният Мартин Атанасов от столичното 127. СУ "Иван Николаевич Денкоглу" създаде интерактивна карта на опасните пътни участъци в България, която да "покаже реално лице на войната по пътищата". Визуализираните данни показват над 177 хиляди произшествия само за 4 години, а завършилите със загинал от тях са близо 1500.
Решението за проектирането на "Черна писта" ученикът взима след трагичния инцидент с 12-годишната Сияна, която загина в тежка катастрофа на пътя между Плевен и Луковит на 31 март.
"В същия ден са се случили общо 191 катастрофи в цялата страна. За щастие без други загинали за деня. Но не и за годината. Не и изобщо. Тогава се запитах: защо няма място, което да ни покаже къде се случват катастрофите пътищата ни, за които всички говорят? Нещо, което да покаже реално лице на "войната по пътищата", обяснява Мартин.
По думите му "Черна писта" е интерактивна карта, която показва къде се случват катастрофите в България и използва съвкупно събрани данни от МВР.
"Отне ми към месец работа и самообучение в свободното време, и вече мога да го споделя пред всички", разказва 18-годишният младеж.
Според данните от картата, която показва всички катастрофи в периода 1 януари 2021 г. до 14 април 2025 г. (предстои и актуализиране), за тези 4 години са регистрирани над 177 хиляди. От тях 24 278 са завършили с ранени, а 1478 - със загинали. Всеки инцидент е отбелязан със съответното време и място.
Само от началото на 2025 година в страната на картата са отбелязани над 15 500 произшествия.
Прави впечатление и че някои участъци са с висока концентрация на пътни инциденти - например в района на Луковит, в района Ловеч, пътя Русе-Бяла и други.
Картата предоставя още опциите катастрофите да бъдат филтрирани - по дата, година и според вида на произшествието, както и според това дали е завършило с жертви или с ранени.
"Но това не са просто пинчета с катастрофи, а картина на натрупвани системни проблеми, които сме приели за нормални. На нея могат да се видят кои места са най-рискови и къде се повтарят инциденти. Колко често, колко близо. Колко много. Реалността в цялата си съвкупна бруталност, а не изолирани единични случаи, които потъват в миналото", добавя Мартин.
"Черна писта" е нужна именно защото когато трагедиите се виждат само в новинарските емисии, те бързо се забравят. Но когато ги поставим на картата - остават. Остават като следи и като напомняне за отговорност. За да спрем да наричаме "случайност" онова, което се случва отново и отново. Ако искаме промяна, първо трябва да видим в лицето грозната истина. Да я проумеем. Но не и да се примирим. Да видим стряскащите цифри, да ги осъзнаем и да предприемем действия", подчертава ученикът от София.
И признава, че проектът все още не е съвършен.
"В продължение на седмици се самообучавах в свободното си време по темата за ГИС (географски информационни системи), а с помощта на различни инструменти сглобих първата работеща карта. Проектът не е съвършен - липсват някои данни, които биха го направили още по-точен. Но е функционален. И дава основа за надграждане", отбелязва Мартин.
Работата му обаче не остава незабелязана. Един от първите, които заговориха за "Черна писта", е именно бащата на загиналата Сияна - Николай Попов.
"Благодарение на един невероятен български ученик вече имаме интерактивната карта с всички ПТП в страната. Само на 18 год. възраст Мартин Атанасов направи държавата смешна, заедно с всички измислени агенции. Ето това е коалицията срещу "Войната по пътищата"! Мартин е част от нашето обединение. Данните от картата са потресаващи. Особено впечатление правят броя на ПТП в участъка Телиш-Радомирци", пише Попов.
За да ограничат катастрофите в определени участъци, властите предприеха поставянето на ограничителни колчета. Един от тези пътища беше този в Кресненското дефиле, определен като един от най-рисковите в страната.
Три години преди поставянето на колчетата там (от лятото на 2022 г.) имаше повече от 200 тежки инцидента и много ранени.
В началото на февруари тази година беше съобщено, че колчета ще бъдат поставени по протежение на 24 км в Ловешко на главния път София-Варна заради непрестанните катастрофи в региона - на общо 8 опасни участъка. По данни на полицията през миналата година в ловешкия участък на път 1-4 са станали близо 100 автоинцидента с 18 загинали и 70 ранени.
Първият участък е пътен възел "Боаза" през Български извор. Вторият участък е в района на Сопот. Третият - в района на Микре, четвъртият - в района на Голец, петият - в района на Българене. Шестият участък е в района на пътен възел "Дъбрава", седмият в района на Малиново, осмият - с границата с Габрово.
Картата на Мартин Атанасов предстои да бъде актуализирана, както и да бъдат изведени статистики относно пътните инциденти в страната.
"Ако виждаш, знаеш и можеш повече, имаш дълг да направиш повече", категоричен е 18-годишният ученик.
Дир.бг
Коментари
Анонимен
Браво! Дано джигитите се замислят!
Анонимен
първо трябва да имат нещо в главата че тогава да могат да мислят като е празна и мозъкът е увреден от наркотици и опиати няма как