Първите частни пътнически влакове в България ще тръгнат от 13 декември 2026 г., а собствениците им ще работят на максимална печалба от 5 процента. Това предвижда Проект за определяне на условията и реда за избор на превозвачи за извършване на пътнически железопътен транспорт в страната, публикуван за обществено обсъждане от Министерството на транспорта и съобщенията.

Така в конкурса за избор на превозвач за пръв път националната компания БДЖ ще се конкурира с частни превозвачи. 

Проектът предвижда железопътната карта на България да бъде разделена на три региона - западен, северен и южен, като към всеки от тях ще бъдат включени и второстепенните линии. Ще бъде осигурена възможността всеки от регионите да се обслужва от съответното регионално депо (София, Горна Оряховица и Пловдив). В съответствие с чл. 123, ал. 1, т. 7 от Кодекса на труда, трудовите правоотношения с работниците и служителите, заети в настоящия оператор, няма да бъдат прекратени, а ще преминат към новите оператори на обществената железопътна услуга.

Всички експресни, международни и нощни бързи влакове попадат в западния лот с депо София. Експресните влакове трябва да постигат средна съобщителна скорост от минимум 80 км/ч и ще обслужват само градове с над 20 000 души население и/или на кръстопътни гари. Те ще имат минимум първа и втора класа и резервация на всички места. В момента този пазарен сегмент не съществува в България и няма достатъчно наличен подвижен състав, който да е подходящ за извършване на този вид услуги.

Експресни влакове ще се движат по четири направления - София-Варна, София-Бургас, София-Петрич и Горна Оряховица-Русе.

Изпълнението на договорите ще се извършва чрез собствен и/или нает подвижен железопътен състав, както и с такъв, предоставен от държавата на избраните изпълнители. Подвижният състав, осигурен от държавата, ще бъде пропорционален на обема на услугата за съответния регион. След изтичане на срока на договора изпълнителят е длъжен да върне на собственика подвижният състав в състоянието, в което е получен.

Планираната продължителност на договорите е 12 години, а началната дата на изпълнение ще бъде 13 декември 2026 г., когато влиза в сила Графикът за движение на влаковете за 2027 г. Предвижда се договорите да бъдат сключени до 31 декември 2025 г., а периодът от подписването им до началната дата на изпълнение е срокът за мобилизация на изпълнителите.

В рамките на един месец Министерството на транспорта и съобщенията ще проведе разговори с всички заинтересовани страни, в това число със синдикалните организации, неправителствения сектор и др., за детайлно обсъждане на условията на предстоящата процедура. Съгласно заложените графици тя ще бъде обявена до края на юли 2025 г.

Най-важните елементи от процедурата могат да бъдат разгледани тук.

Дир.бг