Проверки на летищата в София, Бургас и Варна констатираха "безобразно поведение" на наземните оператори, посочва в профила си във Фейсбук министърът на транспорта Гроздан Караджов.

Две проверки бяха направени на качеството на наземното обслужване, извършвано на летище „Васил Левски-София“ от операторите „СОФ Кънект“ АД, „Голдеър Хендлинг България“ ООД и „Суиспорт България“ АД, информира Караджов.

Първата проверка е била на 6 юни между 11:30 и 15:00 ч. и е обхванала шест полета. Тя е установила недостатъчна хигиена в автобусите, неизползване на възможността за „приклякване“ (ниско ниво на автобусите при качване и слизане), неизползване на климатичните системи в автобусите, липса на информация при забавяне на тръгването на автобуса към самолета, посочва Караджов.

Той информира, че Главната дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА) е изпратила писма до операторите да се засили контролът върху посочените дейности – да се почистят автобусите, да се пускат климатиците и да се информират пътниците.

Гроздан Караджов коментира, че тези мерки могат да бъдат въведени незабавно, но това не се прави.

При наредената от мен изненадваща повторна проверка на работата на операторите на Летище „Васил Левски” - София стана ясно, че на практика нищо не се е променило. Явно операторите са приели изискванията на ГД ГВА само за сведение, допълва министърът.

От поста му във Фейсбук става известно, че е имало и друга проверка на летището няколко дни по-късно – на 11 юни, от 10:30 до 13:30 ч., която е обхванала пет полета. И тя констатира същото безобразно поведение – мръсни автобуси без климатици и груб персонал, посочва Караджов и допълва, че е наредил проверки на летищата в Бургас и Варна.

Също на 11 юни са проверени шест полета на Летище Бургас, където оператори са „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД, „Суиспорт България“ АД, „Голдеър Хендлинг България“ ООД. Установено е, че много от автобусите изобщо нямат климатици, отново не се използва ниското ниво за слизане и качване на пътниците, никой не помага на трудноподвижни пътници или майки с деца, липсва информация.

Същата е ситуацията и на летището във Варна, на което бяха проверени седем полета на на 10 и 11 юни, съобщава министърът.

По думите му, ГД ГВА е изпратила задължителни инструкции до операторите на всички летища да се въведе процедура за задължително почистване на автобусите преди всяка смяна и след всеки курс с отчитане в регистър, като срокът е до края на юни.

Друга част от инструкцията е задължително да се уведомяват пътниците, когато се налага изчакване в автобусите, когато е възможно – да има допълнителен служител за придружаването им, да се извършват вътрешни инспекции от ръководствата на операторите, да се изработи и въведе стандарт за културата на обслужване на пътниците, като последното е със срок до края на юли.

Започва и налагане на наказанията – първо глоби, после може да се стигне и до отнемане на лиценза. "Тъй като предвидените в случая максимални глоби са смешни – едва до 500 лв., съм наредил на ГД ГВА да преразгледа скалата на наказанията и съществено да ги завиши", пише Караджов.

Той допълва, че проверките на летищата ще се извършват всяка седмица, а при подобряване на обслужването – всеки месец.

БТА