Правителството одобри мащабни промени в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО). Предстои законопроектът да бъде входиран и разгледан от Народното събрание. 

На 23 май Министерството на образованието и науката публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование.

Едно от значимите изменения е свързано с интензивната езикова подкрепа по български език за децата, които не го владеят, включително и за тези, които се връщат от чужбина. Обучението ще се реализира под две форми - индивидуално за децата от първи до седми клас, които ще изучават езика в ускорена програма и постепенно ще се включат в клас с останалите ученици. А за тези, които изобщо не го знаят, ще се организира подготвителен езиков клас. При недостатъчно добро владеене на езика се дава възможност и за повтаряне на първи клас за тези деца. Промяната се налага, тъй като незнанието на българския език създава затруднения и пропуски в последващото обучение на учениците по останалите предмети. Това води до загуба на мотивация, а в дългосрочен план и до самоизключване и отпадане от системата, съобщи правителствената пресслужба.

С друга промяна се подкрепят младите таланти в областта на математиката и природните науки. Създава се нов вид специализирани училища - математически и природо-математически гимназии, които ще приемат ученици още след четвърти клас. Това означава, че всички в момента математически и природо-математически гимназии се преобразуват в специализирани. Учениците в тях не само че ще получат профилирана подготовка по математика и природни науки, но и ще могат да продължат обучението си без да кандидатстват отново след седми клас. Ако желаят, могат да кандидатстват в друго училище, а освободените места ще се запълват с нови ученици. Училищата ще могат да обявяват и допълнителен прием.

Въвежда се и забрана на мобилни телефони в училищата, като се оставя възможността да се използват само за строго образователни и медицински цели, както и при форсмажорни обстоятелства. Използването на електронни устройства не само пречи на концентрацията и понижава образователните резултати на учениците, но и влошава техните когнитивни, двигателни, социални, емоционални и комуникативни умения, се посочва в одобрения законопроект.

По отношение на дисциплината в класовете се предлагат законодателни промени, които разширяват правомощията на учителите за налагане на по-голям набор от предупредителни мерки при неприемливо поведение от страна на учениците. Идеята е да могат да се вземат и бързи мерки, когато има системен проблем с конкретно дете, за да може конфликтната ситуация да се разреши навременно и да се избегне налагането на тежки санкции. Заедно с това се запазват всички подкрепящи мерки на сегашния закон.

Предлага се и въвеждане на задължителен избираем час по възпитание в добро и формиране на ценности - добродетели и религии. Родителите и учениците ще могат да избират от три алтернативни програми за формиране на универсални човешки ценности - като честност, уважение, съпричастност, смелост, отзивчивост към нуждите на другите, а религията няма да бъде задължителна за нито един ученик. По този предмет няма да се поставят оценки, тъй като целта е не просто да се измерват знанията на децата, а да се насърчават разговорите между тях, обсъжданията, дискусиите и разглеждането на житейски казуси и ситуации.

Чрез законопроекта се разширява и достъпът до обучение на деца със специални образователни потребности. Осигуряват се средства за ежедневно превозване на деца и ученици, които пътуват до център за специална образователна подкрепа в друго населено място. Самите центрове ще могат вече да приемат ученици до 12-и клас, а не до 16-годишна възраст, както беше до момента.

Учениците със специални образователни потребности ще могат да валидират компетентности по учебни предмети от втори гимназиален етап, което ще им помогне за завършване на средно образование. Успоредно с това се предвиждат и административни облекчения при обучението им, възможност за издаване на удостоверения за завършен 12-и клас, както и по-широко включване в занимания по интереси, терапевтични и рехабилитационни дейности.

Предлага се още формата на обучение на децата със специални образователни потребности да се обсъжда съвместно от родителите и екипите за подкрепа за личностното развитие. Въвежда се и възможност за оспорване на формата на обучение от родителите пред регионалния екип за подкрепа за личностно развитие. Заложената промяна едновременно се основава на експертното мнение на екипа, който работи с детето и познава неговите индивидуални потребности, но се отчита и родителската гледна точка. По този начин решението за всеки ученик ще се взема на база обективни критерии, които реално оценяват неговото развитие и възможности, но в същото време се запазва и ролята на родителя като активен участник. Целта на новите текстове е в още по-голяма степен да гарантират личностното развитие на децата и успешната им интеграция в училище.

Съществен акцент се поставя и на оценяването - както на учениците, така и на учителите. Променя се философията на изпитването на децата - от проверка на фактологични знания към оценяване на уменията, свързани с реалния живот, критичното мислене и социално-емоционалното развитие. Този модел ще помогне за проследяване на личния напредък на всяко дете, за установяване на неговите силни и слаби страни, с които да разгърне цялостно потенциала си.

Атестацията на учителите и директорите ще се замени с далеч по-облекчена ежегодна оценка за тяхната работа, която да има едновременно проследяваща, но и мотивираща и развиваща функция. Оценката ще бъде основание за професионалното израстване на педагогическите специалисти, но и за освобождаване от длъжността при несправяне със задълженията.

Заложени са и нови два кариерни статута - базови учители, които да подпомагат студентите в педагогическата практика, и методици по различни учебни предмети, осигуряващи системна подкрепа на учителите на местно ниво.

Предвижда се и въвеждане на ежегодна квалификация с нови форми на обучение, които да отговарят на реалните потребности и резултати от обучението - вътре в училището, и в различни институции, за които ще бъдат издавани кредити. Самите кредити следва да удостоверяват и доказват придобити професионални компетентности, а не да са единствено измерител на академични часове и прекарано време.

Заедно с това се планира и създаването на информационна система към регистъра с квалификационните програми, чрез която да се наблюдават в реално време както провежданите обучения, така и рейтингът на квалификационните програми. Целта е да има по-добра връзка между обучението, придобитите умения и кариерното израстване на учителите, включително и връзка с висшето образование и професионалните степени.

Друга промяна дава възможност на общините съвместно с Регионалните управления на образованието (РУО) да регулират приема на ученици по места, така че да не се допуска концентрация на деца от уязвими групи в едно училище, а да бъдат разпределяни равномерно в образователните институции. Кметовете следва да засилят контрола за обхват на учениците, така че в още по-голяма степен да се ограничи отпадането на деца от образователната система. Местната власт запазва правото си да обявява неучебен ден за училищата на тяхна територия, но това може да се случва само за празника на общината. Във всички останали извънредни ситуации те ще могат да предлагат на министъра на образованието и науката да обявява неучебни дни.

В областта на ранното детско развитие се предвижда разкриване на нова професионална квалификация "специалист по ранно учене и грижи" в отговор на нарастващия недостиг от медицински сестри в детските ясли и нуждата от подготвени специалисти. Обученията ще осигуряват нужния набор от знания и умения, за да могат специалистите в още по-висока степен да се грижат за възпитанието, социализацията и обучението на децата.

Действащите в момента кариерни консултанти ще бъдат обединени в Национален център за кариерно ориентиране, който ще осигури постоянна подкрепа за учениците при избора им на професионален път и образование. Кариерните консултанти ще подпомагат не само младежите, но и образователните институции.

Законопроектът облекчава и процедурата по оценяване на учебниците, като се засилва ролята и отговорността на МОН, с което ще се избегне и досегашният формализъм на процеса. Към хартиените учебниците ще се създават и електронни издания, които ще са обогатени с интерактивно съдържание.

Въвежда се и нов ред за функционирането на Регионалните управления на образованието, като техният статут ще се урежда по Закона за администрацията, а не по Закона за държавния служител, както беше досега. Регионалните управления ще бъдат административни структури към Министерството на образованието и науката, с ясно разписани управленски правомощия, правила за организация на дейността и механизми за отчетност. Целта е да се постигне по-голяма последователност, ефективност и прозрачност в управлението на образователната система на регионално ниво.

dir.bg