Предварителен доклад от разследването на катастрофата на самолета на "Еър Индия", който се разби в индийския град Ахмедабад на 12 юни, разкри какво се е случило с Боинга във фаталните 32 секунди - времето от излитането до катастрофата край летището.
При инцидента загинаха всички намиращи се на борда на самолета пътници - 169 индийци, 53 британци, 7 португалци, един канадец и 12-членният екипаж. Един от пътниците, британски гражданин, оцеля по чудо.
Докладът на Бюрото за разследване на авиационни произшествия се фокусира върху миговете след излитането и разкрива, че двата превключвателя за управление на горивото на самолета са се преместили в позиция "изключено" в бърза последователност без някой от пилотите да ги е пипал. Това действие е прекъснало подаването на гориво към двигателите, което е довело до незабавно спиране на тягата на самолета, предаде Ройтерс.
Установено е, че боингът е превозвал 54 200 кг гориво, което е било в "допустимите граници".
В документа се казва още: "Самолетът достига максималната регистрирана скорост от 180 възела около 08:08:42 UTC [GMT] и веднага след това превключвателите за изключване на горивото на двигател 1 и двигател 2 преминават един след друг от положение RUN в CUTOFF с интервал от 01 сек. Двигателите 1 и 2 започват да намаляват стойностите си при излитане, тъй като подаването на гориво към двигателите е прекъснато."
В гласовия запис от пилотската кабина се чува как единият от пилотите пита другия защо е прекъснал. Другият пилот отговаря, че не е направил това.
Превключвателите за управление на горивото са оборудвани с пружинен заключващ механизъм, който ги държи в позиция и предотвратява неволно движение, уточнява Ройтерс. Пилотът трябва да издърпа превключвателя нагоре, преди да го премести от положение "работа" в положение "изключено" или обратно. Затова и авиационни експерти са категорични, че пилот не би могъл случайно да премести превключвателите за гориво.
Позовавайки се на данните, възстановени от двете разширени бордови записващи устройства (EAFR) на самолета, докладът продължава: "Според EAFR превключвателят за изключване на горивото на двигател 1 е преминал от CUTOFF към RUN около 08:08:52.
Докато двигателите започнали да възстановяват работа, един от пилотите подал сигнал за помощ, преди самолетът да бъде забелязан от контрола на въздушното движение да се разбива извън летището.
Фаталните 32 секунди
-
08:07:33 GMT (11:37:33 IST) - Самолетът получава разрешение за излитане.
-
08:07:37 GMT - Започва заход по пистата.
-
08:08:39 GMT - Самолетът излита - сензорите превключват на режим "въздух".
-
08:08:42 GMT - Постигнато е максимално ускорение (180 възела).
-
Запис от кабинния говорител показва как един пилот пита: "Защо изключи горивото?" Другият отговаря, че не е той.
-
Видеозапис показва активиране на RAT (аварийна хидравлична турбина).
-
Самолетът започва да губи височина.
-
-
08:08:47 GMT - И двата двигателя падат под минималните обороти на празен ход, RAT поема хидравличната мощност.
-
08:08:52 GMT - Ключ 1 (двигател 1) превключва от "CUTOFF" обратно на "RUN" - започва процес на автоматично повторно запалване и възстановяване.
-
08:08:56 GMT - Ключ 2 (двигател 2) се връща на "RUN": FADEC автоматично се опитва да възстанови двигателя, но скоростта на ротора не се стабилизира.
-
08:09:05 GMT - Пилот подава сигнал "MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY".
-
08:09:11 GMT - Записът на данните спира - това е моментът на удара.
Dir.bg
Коментари
Анонимен
Забележете как услужливо не се споменава марката на самолета. Все едно няма да се сетим чии самолети падат като тухла в последните 2г.
Анонимен
И у нас има такава тенденция. В повечето катасрофи участват западни автомобили, делът на руските е нищожен.
Анонимен
Ако всички катастрофи у нас са с една и съща марка автомобили била тя западна или източна би следвало да то светва някаква лампа, ако имаш сиво вещество в главата, а ако не светва значи веществото е кафяво.
Анонимен
Ако не знаеш, че близо 90 % световният авиационен парк е представен от две марки и го сравняваш с автомобилния такъв, очевидно си пълен идиот.