В разгара на летния сезон, когато се пътува по-интензивно из страната за отдих, темата за качеството на пътищата у нас излиза на преден план, особено на фона на множеството инциденти и рекордна за Европа смъртност на пътя.
В поредицата си "265 истории за икономика" Институтът за пазарна икономика представя данните за състоянието на републиканската пътна мрежа у нас за 2024 г. Те са предоставени на ИПИ от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и класифицират републиканските пътища (в чиито състав не влизат общинските пътища) у нас според състоянието на настилката - добро (с повреди, обхващащи под 10% от пътя), средно (повреди от 10% до 30%), лошо (повреди над 30%) и без настилка.Индикаторът показва за кои пътища в страната АПИ е отделила повече внимание и средства в поддръжката в последно време.
Към 2024 г. дължината на републиканската пътна мрежа възлиза на малко под 20 хиляди километра. От тях 7064 км (36%) са с добро състояние на настилката. Това е значително понижение спрямо предходните няколко години, в които малко над 40% са в добро състояние - с други думи, качеството на пътната инфраструктура в страната отчетливо деградира. От друга страна, пътищата в лошо състояние са 5185 км или 26% - приблизително колкото и в предходната година.
Намаляването на пътищата в добро състояние през 2024 г. се наблюдава в 17 от 28-те области у нас. Най-сериозно според измерванията на АПИ пада качеството на пътната мрежа в области като Сливен (от 87,9% в добро състояние през 2023 г. до 51,2% през 2024 г.), Стара Загора (от 63,1% на 31,6%) и Добрич (от 25,3% на 5,4%).
Макар и данните да не разкриват причината за тези резки спадове, логично възможно обяснение е рязката граница от 10% повреди по пътя. Например, ако на дадена територия голям дял от пътя е с около 9% повреди и те нараснат до 11% в следващата година, това ще понижи значително дела на пътищата в добро състояние.
Наблюдават се и значителни регионални различия в качеството на републиканските пътища - докато в области като Перник, Добрич и Монтана делът на пътищата в добро състояние е под 10%, на места като Пазарджик и Благоевград той е около 60%.
На общинско ниво също са видими особено високи различия в състоянието на пътищата. Общините със 100% добро състояние на настилката са 9, докато тези с 0% са 35. С по-добро състояние на пътищата са общините в Югоизточна България, което би могло да се обясни с терена - в планинските райони има по-малко пътища, което прави и поддръжката по-лесна. Именно общините с най-малко километри републикански пътища у нас - например Челопеч, Сопот и Пирдоп, са сред тези със 100% в добро състояние.
От друга страна, общините с най-висок дял на републиканските пътища в лошо състояние са концентрирани в Северозападна и Югоизточна България. У нас има и 46 общини в които има републикански пътища без каквато и да било настилка, като в някои техният дял е особено висок, например Бойница (34,9%) и Априлци (32,1%).
Влошаване в качеството на пътищата има и на общинско равнище. В цели 120 общини делът на пътищата в добро състояние е намалял, докато само в 55 се е увеличил. Същевременно в 95 общини делът на пътищата в лошо състояние расте, докато в 90 други намалява.
Данните на АПИ очертават притеснително развитие в състоянието на пътната мрежа през 2024 г. - понижението в дела на пътищата в добро състояние е рязко и се наблюдава в цялата страна. Същевременно проблемът не е непременно структурен и би могъл сравнително лесно да се коригира, в зависимост от това дали АПИ се концентрира върху пътищата в най-лошо състояние или върху тези, с малко над 10% повреди.
Качеството на инфраструктурата обаче има пряка и очевидна връзка с честотата на пътните инциденти, и няма как да очакваме значителни подобрения в тази насока ако не се инвестира активно в подобряване на пътната мрежа; на този етап промените са почти изключително негативни.
***
* Авторът Теодор Недев е младши изследовател в Института за пазарна икономика. Работата му се фокусира върху теми като регионално развитие и глобални икономически тенденции.
Статията е публикувана в седмичния бюлетин на ИПИ ТУК
Дир.бг

Коментари
Анонимен
ПП-тата са виновни.Те развалиха пътищата които направи Тиквата.Тю да му се невиди.Сега кой ще плаща?
крадец на хасфалтттт
нищо ново не сте констатирали това се знае още след падането на лошият комунизъм , кажете нещо новооооооооооооооооооо