Куклата Labubu, част от колекцията Monsters на китайската компания Pop Mart, която се превърна в глобална сензация издигна състоянието на главния изпълнителен директор Уан Нин до 27,5 милиарда долара. Според Bloomberg Billionaires Index, той вече е по-богат от основателя на PayPal Питър Тил, като само за 2025 година добави около 20 милиарда долара към личното си богатство. Този стремителен ръст го изкачи от 400-о на 79-о място в световната класация на най-богатите хора.
Финансовият феномен, задвижван от играчки
За първото полугодие на 2025 година Pop Mart отчете утрояване на приходите си до 13,9 милиарда юана (около 1,9 милиарда долара), а оперативната печалба скочи петкратно до близо 6 милиарда юана. Колекцията Monsters, включваща Labubu, генерира около 4,8 милиарда юана, което представлява над една трета от общите продажби на компанията. Успехът се дължи на иновативния подход на Pop Mart с "слепи кутии" - опаковки, при които купувачът не знае коя фигурка ще получи, което подхранва колекционерската мания.
Популярността на Labubu надхвърли границите на Китай, завладявайки пазари в Европа и САЩ. Според данни от M Science, продажбите в САЩ са скочили с 5000% през юни 2025 година спрямо предходната година, отчасти благодарение на подкрепата от знаменитости като Лиса от Блейкринк, Ким Кардашиян и Дуа Липа, които споделят куклите в социалните мрежи. Тази видимост превърна Labubu в моден аксесоар и символ на статус, а някои редки модели достигат цени от стотици до хиляди долари на търгове. Например, Labubu x Vans Old Skool Vinyl Plush беше продадена за 10 585 долара на търг в eBay, а гигантска фигурка достигна 150 000 долара на аукцион в Пекин.
Как се ражда хит
Историята на странния малък космат герой е интересна, защото съчетава творчеството на един художник и бизнес интуицията на предприемач.
Самият персонаж, като образ и дизайн е създаден от хонконгския илюстратор Кейсинг Лунг, някъде около 2015 г. като част от художествената поредица The Monsters - галерия от странни, фантастични същества, които Лунг рисува и развива.
Лабубу има характерен вид - големи уши, игриво-злобна усмивка и приказно излъчване. Лунг обяснява, че иска да създаде герой, който е едновременно страшен и симпатичен, съчетаващ невинност и пакостливост.
Първоначално Лабубу е просто илюстрация и фигурка в ограничени серии, популярна сред фенове на дизайнерски играчки и арт колекционери в Хонконг и Тайван.
Китайският предприемач Уан Нин, основател на компанията Pop Mart, забелязва потенциала на Labubu. Ключова за избухването на световната мания по косматите играчки се оказва Blind Box стратегията: Pop Mart започва да предлага Лабубу и други дизайнерски играчки в т.нар. "blind boxes" - запечатани кутии, в които не знаеш коя фигурка ще ти се падне. Това създава колекционерска треска и чувство за изненада.
Labubu бързо излиза извън нишовия кръг на арт-колекционерите и става популярен сред младите хора в Китай и извън него, а благодарение на социалните мрежи и на "селебрити ефекта" (известни личности започват да показват колекциите си), Лабубу се превръща в моден феномен.
Пътят на Pop Mart до върха
Pop Mart, основана от Уан Нин, дебютира на борсата в Хонконг през декември 2020 година с цена на акция под 6 долара. Към август 2025 година американските депозитарни разписки на компанията достигнаха 44 долара, отразявайки огромния интерес към нейните продукти. За разлика от технологичните гиганти като Oracle и Meta, които разчитат на изкуствения интелект, успехът на Pop Mart идва от традиционния пазар на колекционерски играчки, комбиниран с модерна маркетингова стратегия.
Компанията се възползва от колекционерската треска, подхранвана от социалните мрежи и стратегически партньорства с марки като Coca-Cola и One Piece. Освен това, Pop Mart пусна аксесоари за Labubu, включително дрехи, бански и мини скутери, което превърна куклите в платформа за персонализация. Според Уан Нин, компанията е на път да постигне приходи от 20 милиарда юана през 2025 година, с потенциал да достигне 30 милиарда.
Въпреки впечатляващия ръст, анализатори предупреждават, че модата около Labubu може да бъде временна. Дани Хюсън от AJ Bell отбелязва, че "потребителите могат да бъдат капризни" и Pop Mart ще трябва да надгражда постигнатото, за да остане конкурентоспособна. Освен това, пазарът е изправен пред проблема с фалшификатите - така наречените кукли "Лафуфу", което наложи действия от страна на китайските власти.
Дир.бг
Коментари
Добави коментар