Таксата за смет в Шумен вече ще се определя според броя на хората, живеещи на даден адрес, вместо по данъчната основа на имота, както е сега. Новата методика, изготвена от кметската администрация, е публикувана за обществено обсъждане на сайта на Общината.
Количеството битови отпадъци става водеща основа при определяне на таксата. От него ще зависи в най-голяма степен План-сметката за чистотата, която ще се изчислява всяка година и ще се одобрява от Общинския съвет. Принципът е, че от гражданите и фирмите трябва да бъдат събрани толкова средства, колкото са нужни да покрият планираните разходи в План-сметката. От общината предлагат бизнесът да поема 60% от нужната сума, а физическите лица - другите 40%.
Ще се взема предвид общият брой ползватели на услугите на територията на общината, както и площта на нежилищните имоти /застроена и незастроена/.
По новия метод на изчисление всяка година сумата за едно лице ще бъде различна, тъй като и План-сметката ще бъде различна. За деца до 18 години ще се плаща ½ от сумата за единица ползвател.
Формулата на изчисление обаче е по-сложна, защото при определянето на таксата ще се вземат предвид, освен „базовата единица за ползвател“, още няколко компонента. Различно ще плащат хората в града и тези в селата от общината. За компонента "Събиране и транспортиране на битови отпадъци" в града и кварталите му таксата за човек ще е с коефициент 1,1 спрямо „базовата единица“, а в селата ще има намаление с 40%. За компонента "Поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване" жителите на града ще плащат с увеличение от 25%, а тези в селата ще имат намаление на компонента с 10%.
За компенсиране на намалението за лице под 18-годишна възраст, услугите за възрастни ще се изчисляват, като се умножават по 1,1.
При определяне броя на ползвателите на услугата в имота на територията на общината ще се взема предвид броят на всички лица, които използват имота – собственици, лица с учредено вещно право на ползване, наематели, лица с настоящ адрес в недвижимия имот, включително и лица, които имат постоянен адрес, но нямат настоящ адрес. За целите на изчисляването на такса за битови отпадъци ще се използват данните за регистрираните по настоящ адрес в съответния имот съгласно НБД „Население“ към 31 октомври на предходната година.
Когато в даден имот няма лица с регистриран настоящ адрес, но той се ползва, собственикът или ползвателят ще трябва да подаде декларация в общината за броя на действителните ползватели.
Няма да се дължи такса за имоти, които няма да се ползват през цялата година и това е декларирано от всички собственици и или ползватели на имота до 31 октомври на предходната година.
Молитвените домове, храмове и манастири ще бъдат освободени от Такса смет. За държавните и общински училища ще плащат такса с намаление от 25%.
Както досега, таксата ще може да се плаща наведнъж или на две равни вноски. Предплатилите до 30 април дължимата такса за цялата година ще имат отстъпка от 5%.
От Общината мотивират предложените промени с надеждата, че с тях „ще се приложи по-лесно вече въведеният принцип „замърсителят плаща“, който представлява финансов стимул, както за лицата да намалят количеството на генерираните отпадъци, така и за общините да оптимизират разходите по събиране, транспортиране и третиране на отпадъците. Този принцип е мярка, която би следвало да стимулира разделното събиране, рециклирането и компостирането на отпадъците“.
Проектът е публикуван за обществено обсъждане на сайта на Общината, като предложения и становища могат да бъдат депозирани в срок до 29 октомври на място или на имейла на кмета mayor@shumen.bg.
Очаква се новата наредба да влезе в сила още догодина. Предстои също кметската администрация да изготви План-сметка за разходите по чистотата за 2026 г., а Общинският съвет да я одобри.
ШУМ.БГ
Коментари
Анонимен
Досега изхвърлях разделно,въпреки че контейнерите до нас де пълнят основно от служителитр по чистотата ,пицарии и магазините в съседство,а аз минавам по 300 метра да изхвърля в съответните контейнери ,така че е нормално бознеса да плаща по скъпо.Но не вождам смисъл вече да изхвърлям разделно.
Анонимен
Досега изхвърлях разделно,въпреки че контейнерите до нас де пълнят основно от служителитр по чистотата ,пицарии и магазините в съседство,а аз минавам по 300 метра да изхвърля в съответните контейнери ,така че е нормално бознеса да плаща по скъпо.Но не вождам смисъл вече да изхвърлям разделно.