НАТО реши да се откаже от американския производител "Боинг" за замяна на военните си самолети за ранно предупреждение и контрол АУАКС (AWACS), след като САЩ се изтеглиха от програмата, обявиха от Министерството на отбраната на Нидерландия, цитирани от Франс прес.
"Нидерландия, заедно с няколко партньорски държави, решиха да не поръчват шест (самолета) Boeing E-7 Wedgetails, с които трябваше да бъдат заменени самолетите Boeing Е-3А, използвани от алианса, както и разузнавателните самолети AWACS, се казва в изявление на ведомството.
През ноември 2023 г. НАТО обяви намерението си да замени AWACS с шест Boeing Е-7А. През юли тази година обаче Министерството на отбраната на САЩ обяви, че анулира собствената си програма за E-7 Wedgetail, позовавайки се на нарастващи разходи и опасения относно оцеляването на самолета в силно оспорвано въздушно пространство. Оттеглянето на най-големия потенциален клиент постави под въпрос жизнеспособността на производствената линия и доведе до очаквано повишаване на цената на самолет за останалите съюзници от НАТО.
Първоначално осем страни членки, включително САЩ, Белгия, Дания, Германия, Люксембург, Нидерландия, Норвегия и Румъния, участваха в инициативата за подмяна на остаряващия флот от E-3A Sentry AWACS.
Съществуващият флот от 14 самолета E-3A, базиран във военновъздушната база в Гайленкирхен, в Германия, е в експлоатация от 80-те години на миналия век и се очаква да достигне края на експлоатационния си живот около 2035 г.
Нидерландският министър на отбраната Хейс Тойнман не уточни с кой друг производител може да бъде заменен "Боинг", но подчерта "значимостта на инвестирането в европейската индустрия".
Останалите европейски партньори вече проучват алтернативни решения. Сред потенциалните заместители се обсъждат:
- Saab GlobalEye: Шведска платформа, базирана на бизнес самолет Bombardier, която е по-евтина алтернатива, макар и с потенциално по-малко усъвършенстван радар.
- Airbus концепции: Възможности, базирани на самолети A320neo/A321 с европейски сензорни системи.
Потвърждавайки нидерландската позиция, генералният секретар на НАТО Марк Рюте заяви днес пред репортери в базата "Гайленкирхен", че процесът на заместване на E-3A Sentry е "продължаващ".
"Самолетите трябва да бъдат заменени, това е ясно. Ето защо този процес тече и аз ще направя всичко, за да гарантирам, че ще ускорим този процес. Целта остава - да има оперативни, по-тихи самолети преди 2035 г.", заяви Рюте.
Той описа самолетите АУАКС със системи за въздушно предупреждение и контрол, разположени в Гайленкирхен, като "очите на НАТО в небето". Специално преустроените самолети "Боинг 707" наблюдават въздушното пространство на алианса с цел ранното откриване на потенциални заплахи. Те са лесни за разпознаване благодарение на големите радарни устройства, наподобяващи гъби, разположени в задната част на самолета. Това им позволява да локализират и идентифицират други самолети на разстояние от над 400 километра.
Премиерът на западногерманската провинция Северен Рейн-Вестфалия Хендрик Вуст, който придружаваше Рюте във въздушната база в Гайленкирхен каза, че Русия е извършвала умишлени провокации и е отговорна за нарушения на въздушното пространство на НАТО през последните месеци.
"Това е неприемливо. Нашите собствени отбранителни способности включват и ранно откриване и предупреждение във въздушното пространство, които са станали незаменими в този нов свят на безредие", заяви Вуст. "Гръбнакът на въздушното и морското наблюдение на НАТО е тук при нас в Северен Рейн-Вестфалия", добави той.
Дир.бг

Коментари
Добави коментар