Министерството на транспорта и съобщенията публикува за обществено обсъждане проект на нов Закон за обществения транспорт, който за първи път създава цялостна правна рамка за планиране, управление, възлагане, финансиране, цифровизация и контрол на обществения транспорт в страната, като целта е въвеждането на европейски модел на единна транспортна система с удобни връзки между всички видове транспорт, съобщиха от пресцентъра на министерството.

В съобщението се казва, че проектът предвижда създаване на Национална транспортна схема, която ще координира разписанията на различните видове транспорт с цел минимални времена за изчакване. Схемата ще се актуализира редовно и ще гарантира най-малко три транспортни връзки дневно за всяко населено място.

Законът регламентира и Национална точка за достъп - електронна система, която ще предоставя актуална информация за разписания, маршрути и транспортни връзки. Превозвачите и операторите ще бъдат задължени да предоставят данните си безплатно и своевременно.

От пресцентъра допълват, че се предвижда въвеждане и на Интелигентна система за управление на обществения транспорт, която ще обединява Националния транспортен модел и Националната система за единен превозен документ. Чрез нея държавата и общините ще разполагат с актуална информация в реално време, ще следят изпълнението на договорите и ще изчисляват субсидии и компенсации. Всички институции, сключващи договори за обществен транспорт, ще трябва да подават данни в срок до седем дни.

Националният транспортен модел ще измерва транспортното предлагане и ще прогнозира търсенето, като ще подпомага разработването на краткосрочни и дългосрочни сценарии за развитие на мрежата.

От министерството предвиждат и създаването на Национална система за единен превозен документ - електронен билет, валиден за различни видове транспорт в рамките на едно пътуване. Пътниците ще могат да закупуват комбинирани билети за влак, автобус, самолет или воден транспорт чрез една трансакция. Системата ще включва и клирингова система за прозрачно разпределение на приходите между операторите.

В проектозакона се предлагат още механизми за сътрудничество между общините, разширяване на междуобщинските транспортни схеми, възможност за превоз по заявка в малките населени места и прозрачни правила за достъп до автогари и автоспирки.

"Общественият транспорт е ключов за развитието на регионите, за достъпа до образование, здравеопазване и труд. С този закон поставяме основата на по-справедлива и устойчива транспортна система, която има за цел да осигури транспорт до всяко населено място", подчерта вицепремиерът Гроздан Караджов.

Проектът е публикуван на Портала за обществени консултации strategy.bg. Становища и предложения могат да се подават до 17 декември 2025 г.

Дир.бг