Европейският футбол "не е на картата" на най-скъпите марки в света на спорта, показва поредната ежегодна класация на специализираната медия "Forbes". В списъка с 50-те най-добре работещи като бизнес, най-състоятелни и оборотни брандове, намират място само четири от грандовете на Стария континент в добрата стара и любима на света игра с кръглата топка.
И ако се чудите защо продължават напъните да има Суперлига, в която богатите във футбола да станат още по-богати и мощни, ето ви още един аргумент, наливащ вода в тяхната мелница.
В списъка на "Forbes" за 2025 г. има 30 отбора от лигата по американски футбол НФЛ - най-оборотната и мощна икономически спортна лига на планетата. 30 от 32 са в топ 50.
12 са представителите на НБА, двете най-популярни в света марки от бейзбола също намират място в 50-тицата, а там са и два отбора от Формула 1. И сред тези брандове скромно се присламчват четири гранда от европейския футбол - по два от Испания и Англия.
За девета поредна година най-стойностната спортна марка на планетата е Далас Каубойс, отборът по американски футбол.
Той е оценен на удивителните 13 милиарда долара, като за една година е вдигнал стойността си почти с 1/3. Куриозно - Каубоите не са печелили титла вече 30 години, като дори не са близо до това да се завърнат на Супербоул. Но очевидно успехът на терена и този в бизнеса не са пряко свързани, поне зад Океана.
Това се доказва и от десетката. Там са Голдън Стейт от НБА (11 милиарда), ЛА Рамс (НФЛ, 10.5 милиарда), Ню Йорк Джайънтс (НФЛ, 10.1 млрд.), ЛА Лейкърс (НБА, 10 милиарда), Ню Йорк Никс (НБА, 9.75 млрд.), Ню Инглънд Пейтриътс (НФЛ, 9 милиарда), Сан Франциско 49 (НФЛ, 8.6 милиарда), Филаделфия Ийгълс (НФЛ, 8.3 млрд.) и Чикаго Беърс (НФЛ, 8.2 милиарда), делящ десетото място с бейзболния Ню Йорк Янкис.
Всички тези тимове са спечелили общо 3 титли в последните 5 години, в трите най-мащабни и популярни американски спортове.
Чак на 20-а позиция в списъка откриваме Реал Мадрид, който е със стойност 6.75 милиарда долара. Погледнато в друга светлина обаче, това е изключително постижение за клуб, който е собственост на членовете му. Всички франчайзи над него в класацията са притежавани от някои от най-богатите хора и най-мощните корпорации на планетата.
Манчестър Юнайтед дели 24-о място с Тампа Бей (НФЛ), като и двете марки са оценени на 6.6 милиарда долара. Куриозно - и двата отбора са собственост почти изцяло на фамилия Глейзър.
Веднага след тях, между другото, на 26-а позиция, е "Ферари" (6.5 млрд. долара), който направи катастрофален сезон във Формула 1. Другият отбор от този спорт, намерил място в топ 50, е "Мерцедес" (6 милиарда) - и той остана без титла ни при пилоти, ни при марките.
На 42-ро място е Барселона (5.65 милиарда долара), но тук има и условието, че в остойностяването на клуба са включени и неговите дългове, които се смятат за обезпечени (а те са над 2 милиарда долара). Реално финансовата ситуация на Барса като оперативни разходи никак не е розова.
А Ливърпул е на 48-о място, оценен на 5.4 милиарда долара. Това е последният, четвърти европейски футболен гранд, който влиза в тази компания.
Ето такова е съотношението в бизнес моделите и парите, които се въртят, между американските спортове и нашенския, добре познат и обичан на континента ни футбол.
Дир.бг

Коментари
Добави коментар