Финансови нарушения в НИМ констатира Сметната палата
Сериозни нарушения във финансовата дисциплина е открила Сметната палата в Националния исторически музей, сочи докладът на одитиращия орган за 2007 г. Проверката е имала за цел да провери и оцени системата за финансово управление на НИМ. Голяма част от събраните приходи не се внасят в банковата сметка, а се изразходват директно от касата на музея, което не позволява осъществяването на ефективен контрол. Много често това ставало без подписа на директора Божидар Димитров, а на главния счетоводител., показва докладът На различни фирми НИМ е превеждала аванси, без да има съгласувани проекти за съответните дейности. На фирми са предоставяни 50 и над 50 процента от договорените суми, като тенденцията се засилва в края на годината. През декември 2007 г. е сключен договор, по който даже авансово са предоставени 100 процента от договорената цена. Одитът е установил, че през 2007 г. от склад на отдел "Централна лаборатория по консервация и реставрация" са продадени на фирма сребърни материали, приравнени по неясна методика към 22.9 килограма чисто сребро за 8 хил. лв., срещу закупуване на апаратура за нуждите на лабораторията. Трябвало е да има договор за бартер, но такъв няма. Определената цена за един килограм е 291.67 лв., а по счетоводни данни сред продадените сребърни изделия има и такива с цена 400 лв. за килограм. Данните от счетоводната система показват, че в касата на музея през 2007 г. е регистриран приход от продажбата на сребърните материали и съответен разход за апаратура, но според главния счетоводител реално движение на парични средства няма. Освен това излезлите от склада сребърни материали се водели като наличност към 31 декември 2007 г. През одитирания период са в сила договори за отдаване под наем на части от недвижим имот – публична държавна собственост, намиращ се в комплекс "Бояна". Площите са отдадени под наем на фирми за осъществяване на търговска дейност – продажба на сувенири, кафе и други. С две от фирмите с анекси, които не са извеждани в деловодството на музея, е договарян срок по-дълъг от законовоопределения. В един от договорите за наем не е посочен размерът на наетата площ за кафе-клуб, поради което не е ясно дали определената наемна цена отговаря на нормативните изисквания. През одитирания период са предоставяни площи от същия имот и за кратко ползване – за дни и часове, по повод организиране на тържества, официални празници, приеми, коктейли, сватбени церемонии, заснемане на филм и други. Сключени са договори с фирми и физически лица, но в тях не е посочван размерът на отдадената площ. С едни от наемателите е договорена наемна цена, на други площта е предоставяна безвъзмездно. Цените по договорите варират от 500 до 17 500 лв., въпреки че често става дума за едни и същи площи. Нарушения са открити и при осъществяването на археологически разкопки. На фирма, с която е имало договореност да извърши за собствена сметка дейности по консервацията на обект, е било платено за работата и материалите. Длъжностното лице, извършило плащанията, е било със спрени права да получава разрешения за теренни археологически проучвания за три години, но директорът на музея Бождир Димитров го е определил за координатор на програма за консервация и реставрация на археологически комплекс. Димитров е упълномощил въпросното лице да извършва плащания само на една фирма, съгласно сключени договори. Одиторите са установили и разминаване в стойността на реално изразходваните и отчетените по документи пари за командировки. В НИМ няма писмени правила и процедури, които да регламентират реда за възлагане на обществени поръчки. В повечето случаи е прилагана Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки и не са събирани 3 оферти за възлагане на строителство, доставки или услуги поради по-ниските им стойности. Одиторите предупреждават, че при настъпване на застрахователно събитие и изплащане на суми е възможно да възникнат проблеми, тъй като застрахователната сума е различна от балансовата стойност на сградите на НИМ при застраховането им. Одиторите са предписали да се приведат в съответствие с нормативните изисквания всички действащи вътрешни актове в НИМ. Текущото счетоводно отчитане трябва да се организира по начин, който да гарантира своевременно, точно и вярно отразяване на стопанските операции и опазването на активите. Нужно е още да се регламентира редът на събирането, отчитането и контрола на приходите в брой от НИМ и филиалите, включително на даренията чрез дарителски каси и на приходите от такси. /БГНЕС
74
0
PGRpdiBjbGFzcz0iYWRzLXpvbmUiIGlkPSJhZHMtem9uZS16b25lMm5kcGFyYWdyYXBoIiAgCiAgICAgCiAgICAgCj4KICAgIAogICAgICAgIAogICAgICAgIAogICAgCjwvZGl2Pg==
Коментари
Добави коментар