Автомобилният сектор бе засегнат толкова сериозно от финансовата криза, защото още преди настъпването й бе “болен”, заявява говорителят френските автомобилостроители Франсоа Рудие пред РФИ.Някои от автомобилните пазари се разпаднаха тотално още преди да се заговори за криза. В Европа испанският, британски и италиански пазар работеха много зле още от началото на годината. И така, “болният” автомобилен сектор бе връхлетян от икономическата криза през октомври. Всички, без изключение, попаднаха под ударите й. За нас финансовата криза е свързана преди всичко с платежоспособност - ето защо тя допълнително подсили вече съществуващите проблеми. Пазарът в Съединените Щати също не вървеше добре. Там се произвеждат автомобили, които харчат много и когато цената на петрола удари 140 долара за барел, редица модели бяха тотално забравени от консуматорите. Освен това, много от произвежданите модели вече не отговарят на нуждите на потребителите. Такъв е случаят с Крайслер. 70% от произвежданите от компанията автомобили са 4х4 или пикапи. Те не се харесват на консуматорите и на практика са непродаваеми. Към това прибавяме и “испанския проблем”, а именно невъзможността за погасяване на кредити – така започна и настоящата финансова и икономическа криза. Първоначално този проблем засегна недвижимото имущество, а след това се прехвърли и към останалите сектори. Автомобилът бе второто “благо”, което се повлия от кризата. Поръчката на автомобили в Испания спадна с 40%-50% в сравнение с предишни години. В сегашния глобализиран свят, в който живеем, няма как фалитът на американските автомобилни компании да не повлияе и на европейските автомобилопроизводители. В Европа всички автомобилни компании са свързани. Двете френски автомобилни кампании Рено и ПСА продават едва 20%-30% от общата си продукция във Франция. За тях европейският пазар е от съществено значение. Живеем в една изключително взаимозависима система. Когато един американски автомобилостроител фалира и повлече след себе си целия си екип,може да се окаже, че филиалът, който произвежда вашият автомобил във Франция или Полша, също е фалирал. /БГНЕС