Щорм със скоростна вятъра 120 км/ч и вълни с височина 8 м връхлетяха бразилския военен кораб “Ари Ронжел” в пролива на Дрейк по пътя от остров Ливингстън в Антарктида за Ушуая в Аржентина.На борда му имаше и 5 български учени (Христо Пимпирев, Никола Петков, Никола Кръстев, Камен Бонев и Янко Герджиков), които се връщат от българската антарктическа база в родината. Това разказва пред вестник "Труд" проф. Христо Пимпирев. БГНЕС публикува пълният текст от разказа на Пимпирев. Вълните прехвърляха кораба и го блъскаха като черупка. Маси и столове се трошаха като трески. Контейнерът в трюма на кораба, където бяха настанени българите, се откачи от железните скоби, леглата на 2 етажа се разглобиха и паднаха върху лежащите нашенци. Светлината угасна. Настъпи пълен мрак, в който се чуваше само ужасяващият тътен на морската стихия и падащи и местещи се железни сандъци. Koрабът се накланяше странично на 45 градуса, което е критичната точка за обръщане. Завиха сирени и помислихме, че ще последваме съдбата на “Титаник”. Геологът Никола Петков получи 4-сантиметрова порезна рана на главата, а геофизикът Никола Кръстев е с травма на гърба. Българският контейнер заприлича на военнополеви лазарет. Лекарят на “Ари Ронжел” оказа първа помощ на пострадалите, въпреки че и той не можеше да се държи на краката си. Бурята продължи 24 ч и затихна едва когато корабът премина покрай нос Хорн и навлезе в тесния и защитен от вятър пролив на Бигъл. Капитан Серадо, който е морски вълк с 30-годишен стаж, сподели, че не е имал в многобройните си плавания по световните океани такава буря. Проливът на Дрейк се слави с най-бурните води на Земята, защото там се срещат ветровете и водите на два океана - Тихия и Атлантическия. Преди 4 години немският туристически лайнер “Бремен” едва не потъна, след като вълна убиец отнесе командния му пулт.Научната програма на българската полярна база е към края си. Завършен е 10 м сондаж и е монтирана метеорологичната станция по международния проект за изследване измененията на климата. Базата се зазимява на 5 февруари. На 7 февруари последните български антарктици ще я напуснат с испанския кораб “Лас Палмас”. Окончателното завръщане на експедицията на летище София е на 16 февруари 2009 г. БГНЕС