Община Бургас изготви проект за концесиониране на автобусните спирки за срок от 15 години, съобщиха за БГНЕС от общинския пресцентър. След неговото изтичане те ще станат общинска собственост. Идеята е да се подобри външният вид и достъпността на спирките, без да бъдат влагани общински средства в проекта по време на финансова криза. На потенциалните инвеститори ще бъде предоставена възможност да печелят от поставяне на рекламни съоръжения. Директорът на дирекция „Икономика и стопански дейности" в Община Бургас Даниела Николова представи на пресконференция параметрите на проекта за концесията. Предложеният от общинска администрация вариант е за публично-частно партньорство, при което Общината дава права на частен инвеститор да предоставя услуги на гражданите върху публична общинска собственост. Услугите са следните: осигуряване на подслон, достъп за хора с увреждания и майки с колички, осигуряване на информация, осветеност, поддържане на прилежащата площ, добрия естетически вид и целостта на спирковия заслон. Община Бургас е подготвила строги изисквания относно застраховката на обектите, осигуряване на възможност за изграждане на GPS система, откриване на нови работни места в града. Фиксирано изискване е спирките да бъдат изградени до 12 месеца след спечелване на конкурс /търг/ за концесията, а инвестицията на спечелилите фирми да не е по-малка от 1.7 млн. лв. Предвидено е изискване след десетата година от срока на концесията концесионерът да осигури вторична инвестиция за основен ремонт и подмяна на заслоните. По този начин на петнадесетата година Общината ще придобие собственост върху съоръжения в добро функционално състояние. Нов момент, залегнал в проекта за концесията е изискването процент от рекламната площ на спирките да бъде предоставен за безвъзмездно ползване от Община Бургас. Тази площ ще бъде употребявана за оповестяване на кампании с обществено значение – например пролетното почистване. Този модел, както и цялостната концепция, която се предлага за Бургас, е взаимствана от концесията на спирките в Ню Йорк. Концесионерът няма да има право нито да маха, нито да поставя павилиони на спирките. Има изискване в обхват от три метра извън тяхната територия да няма павилиони. Съществуващите такива, които не отговарят на този критерий, ще бъдат преместени. Съществуващите павилиони, които спазват отстоянието, но не отговарят на другите изисквания на Община Бургас за обекти по чл. 56, ще трябва да изпълнят тези изисквания. Спирките са разделени в две зони спрямо линиите от градския транспорт, като спирките от двете срещуположни страни са разпределени в две различни зони /вляво - зона 1, вдясно - зона 2/. Консултантите по програма „Джаспърс”, които подготвят проект за модернизация на градския транспорт в Бургас на стойност 50 млн. евро, са солидарни с изготвената от Община Бургас концепция за концесиониране на спирките. Предложението на общинска администрация трябва да бъде одобрено от Общински съвет – Бургас, за да започне официалната процедура по избор на концесионери. БГНЕС