Проведеният протест в Шумен на 23 март 2009 г., в който взеха участие близо 900 работници от "Автомагистрали-Черно море” АД-Шумен, организирани от Регионалния съвет на КНСБ в Шумен и Синдикалната организация на КНСБ в предприятието във връзка с неизплатените работни заплати на работещите в "Атомагистрали Черно море” АД предизвика необходимия натиск върху отговорните институции, съобщиха от пресцентъра на КНСБ. В организираните от КНСБ спешни преговори днес взеха участие освен президентът на КНСБ доц. д-р Желязко Христов и изпълнителният директорът на Национална агенция "Пътна инфраструктура” (НАПИ) Янко Янков, изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда” Гълъб Донев, началник на "Търговски отдел и договаряне по оперативните програми за регионално развитие” в Министерство на регионалното развитие и благоустройството Веселка Иванова, областният управител на Шумен Тодор Тодоров, народният представител от Шуменски многомандатен избирателен район от квотата на БСП Димитър Дъбов, изпълнителният директор на "Автомагистрали-Черно море” – Шумен Димо Димов, председателят на РС на КНСБ-Шумен Анета Денева, председателят на СО на КНСБ в предприятието Господин Янков, експерти на централата на КНСБ. Народният представител Димитър Дъбов и областният управител на Шумен Тодор Тодоров се обединиха около мнението, че е необходимо осигуряването на целеви средства през Националната агенция "Пътна инфраструктура”, с които да бъдат изплатени дължимите трудови възнаграждения. Изпълнителният директор на "Автомагистрали Черно-море” АД –Шумен Димов заяви, че досега предприятието е изпълнило успешно близо 17 проекта, финансирани от присъединителните програми на Европейския съюз. Представителят на МРРБ Веселка Иванова обясни, че проектът за ремонтните дейности, осъществени от "Атомагистрали-Черно море” АД – Шумен е бил спрян близо 7 месеца след подписването на договора за изпълнение. След писмо от ЕК с изрични предписания за въздържане от подписване на договори с Фонд "Републиканска Пътна инфраструктура” на 30 януари 2009 г. правоприемникът на Фонда - НАПИ оттегля рамковата програма с 27-те проекта като депозира нова рамкова програма с 15 проекта, в които не е включен проектът, изпълняван от "Автомагистрали-Черно море” - Шумен. Според изпълнителният директор на НА "Пътна инфраструктура” Янко Янков Агенцията се намира в тежка "заварена” ситуация. По думите му НАПИ дължи близо 113 млн. лв. към над 100 фирми за извършени дейности през 2008г. Според Янков изплащането на дължимите към "Автомагистрали-Черно море” АД – Шумен средства не могат да бъдат изплатени с решение на Агенцията, тъй като все още е в сила категоричната препоръка на ЕК за замразяване на финансовите ресурси по проекти на НАПИ. Янков също призова за политическо решение на конфликта и осигуряване на целеви средства за дължимите суми към работниците. Сигнал за неизплатените възнаграждения на работниците е постъпил в ИА "Главна инспекция по труда” на 6 март, 2009 г., заяви изпълнителният директор на Инспекцията Гълъб Донев. ГИТ е направил предписания към работодателя за изплащане на дълговете към колектива на предприятието като крайните срокове за изпълнение на препоръките са 20 април и 7 май 2009 г. ГИТ обаче се въздържа от тежки санкции към работодателя, тъй като е установено тежкото финансово състояние, в което се намира фирмата в момента и невъзможността на Димо Димов да се разплати с работниците, допълни Гълъб Донев. На финал президентът на КНСБ доц. д-р Желязко Христов заяви, че ще съдейства за намирането на политическо решение, включително в разговори с министър-председателя Сергей Станишев и министъра на финансите Пламен Орешарски. Д-р Христов обаче заяви, че е невъзможно на този етап работниците да преустановят протестните си действия, тъй като съдбата им е заложена на карта и социалното напрежение нараства естествено с всеки изминал ден, в който те не могат да покрият дори минималните разходи за издръжка на своите семейства. БГНЕС