Има протокол за преминат технически преглед на автобуса, причинил трагедията край Ямбол, чийто жертви вече са 17 души, след като в болница почина тежко пострадала при катастрофата жена. В протокола има пропуск - не са посочени данните за ръчната спирачка, обясни министърът на транспорта Петър Мутафчиев. Има съмнения от ИА „Автомобилна администрация", че е възможно да е имало и манипулация на резултатите, допълни министърът.„100-процентови доказателство автобусът бил ли е там или не, не може да има. След като този протокол е издаден от компютър, свързан със съоръженията, съответно може да се каже, че е минат преглед. За да докажем дали има някаква манипулация на тези данни, трябва да мине следствието, да се види дали са подправени данни в компютъра. Така че на този етап би било безотговорно да се твърди, че автобусът не е минал технически преглед. Това ще го докаже следствието", каза министърът. Министър Мутафчиев обаче посочи, че са констатирани много сериозни нарушения във фирмата-превозвач. Няма трудов договор за назначението на шофьора. Той не е преминал психопреглед, който е трябвало да премине през 2007 година, тъй като предишният преглед е бил през 2004 година, поясни Мутафчиев. От друга страна, е констатирано, че има подписани договори с медицинско лице и с фирма, която да извършва всекидневните технически прегледи на автобусите, допълни министърът. „Нека да изчакаме следствието. Това е резултатът от нашата проверка ние оттук нататък друго не можем да направим, освен констатацията на тези данни", призова Мутафчииев. Това, което държавата прави в момента, е непрекъснато да залага системи за сигурност, че тези технически прегледи не могат да бъдат манипулирани, обясни министърът и добави, че през 2007 година е въведено всяка една фирма, извършваща такива прегледи, да бъде сертифицирана по ISO. Това дава възможност и за един независим контрол по отношение на фирмите, които са издали удостоверението за качество да извършват също контрол, не само ИА „Автомобилна администрация". По ФАР е било предвидено и включено изграждането на цялостна интегрирана компютърна система, включително с камери, във всеки един от сервизите. Това ще дава гаранция, така че от централното място на ИА „Автомобилна администрация" ще може да се проверява какво се върши в този сервиз. За съжаление, парите по ФАР бяха спрени и бе прието този проект да се финансира от държавата. Този проект ще приключи в края на годината. В момента мога да кажа, че около 40 на сто от работата в тази посока е свършена, каза още транспортният министър. На въпрос колко са фирмите, извършващи тези прегледи, Мутафчиев отговори: „799, струва ми се". Запитан дали тези фирми не трябва да са по-малко, за да се контролират по-лесно, той обясни, че подобно ограничение трудно би могло да се направи и то трябва да се направи съответно със закон. „Няма права в един свободен пазар министърът да слага ограничения", допълни транспортният министър. Информация на Дарик радио. /БГНЕС