Около 600 фирми на пътнически и товарни превози не покриват критериите на финансова стабилност, заяви специално за БГНЕС Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите в България. Финансовата стабилност е едно от изискванията за лицензиране на транспортно предприятие, допълни Крумов. Това са над 10 % от всички фирми, които имат лиценз. В транспортния пазар има криза, каза Крумов. Търпим упреци от ЕС за това, че България има най-либералния разрешителен режим за получаване на лиценз за превоз в общността. Колко чужди фирми – турски и гръцки - под формата облекчения режим, с местни юридически лица са лицензирали транспортни фирми, запита реторично Крумов. Гръцкото законодателство има лимит за броя на лицензирани компании за извършване на международни превози. Този лимит е изчерпан, каза председателят на Националния съюз на превозвачите. Националният лиценз трябва да покрива европейските изисквания. Никой не е водил подобна статистика, допълни той. Разрешителният режим за превози е прекалено либерален, дори в частта при нарушения е либерален. Колко са отнетите лицензи по други показатели, освен за финансова нестабилност, допълни Румен Крумов. Обвинението от Турция, че българските превозвачи злоупотребяват със СЕМТ разрешителните, което води до нелоялна конкуренция е сериозно, каза Крумов. По отношение на СЕМТ разрешителните режимът е ограничен – това е договореност по конвенция на превозвачи на страни от ЕС. Това са бланкови разрешителни, с които се освобождават от еднократни такси при преминаване на някои граници. Според турските превозвачи, нашите шофьори влизат и излизат в по-кратки срокове, отколкото е посочено в разрешителните им. От 15 август т.г. няма да се позволява влизане в югоизточната ни съседка на тези превозвачи, които не спазват сроковете, предупреждават турските дипломати. Необходимо е да бъдат въведени правила с които да се преустанови практиката превозно средство да получи заверка без да е минало на технически преглед. Това се случва и при заверка на преглед за леки и товарни автомобили и превоз на пътници. Ако има пряка отговорност на физическо лице, представител на фирмата, която извършва прегледа, ще се преустанови издаването на подобни документи с невярно съдържание, коментира Румен Крумов. Към момента в Държавната автомобилна инспекция трудно могат да докажат това, дори да има обстоятелства, които говорят за нарушение, допълни Крумов. Спорили сме дали възрастта на автомобила е обстоятелството, което показва годността му да бъде потребявано, каза председателят на Националния съюз на превозвачите в България. Лондонските таксита – прочутите черни автомобили, които са запазена марка на града, са на повече от 20-30 години. Те са в перфектно техническо състояние, не отстъпват на автомобил, който излиза от завода, каза Крумов. Не бих казал, че възрастта е определяща за качествата на съответния шофьор. Възрастта е фактор по отношение на бързата реакция в критична ситуация, но не може да се определи пределна възраст, която да се разминава с възрастта за пенсиониране, допълни Румен Крумов. Защо да се допускат други компании, които да карат пътниците от летището до центъра след като има лиценз само за две компании, попита Крумов, припомняйки случай, за който БГНЕС писа преди месец. Тогава таксиметров шофьор поиска 200 лева от чужд гражданин за превоз от летището до центъра на София. Проверяващите органи, констатираха, че той е обявил многократно по-висока тарифа. Има таксита, които съвсем законно работят на 8-10 лева за км., кой им дава право да работят наравно – да взимат работата на тези компании, които са участвали на конкурс и имат право да работят на летището, запита риторично Крумов. Според него е необходимо да се раздели пътникопотока по отношение пристигащи и заминаващи на летището и централна гара. На всякъде по европейските летища пътникопотока и обслужващия сектор са разделени, те имат контакт само в общата зала след чекирането, поясни Крумов. Само с едно решение на администрацията може да бъде сложен ред. Не става въпрос за ограничаване на свободното придвижване до публични обекти, но това безобразие "да щавим" чужденците не се нуждае от коментар, допълни той. Комисията за защита на конкуренцията е осъдила пет таксиметрови фирми за копиране на логото на една компания, на по 150 хил. лева, но въпреки това дейността им с имитиране на търговска марка продължава, каза Румен Крумов. Това е в резултат на недостатъчен контрол. Три от осъдените фирми се ползват от възможността докато оспорват решението на КЗК във Върховния административен съд да спира изпълнението на наложената санкция. Тези 400 фалшиви таксита са на улицата ежедневно, три от петте осъдени компании обжалват, а останалите две никой не е преустановил дейността им. Те имат регистрация от министерството на транспорта, ДАИ не им е спряла регистрацията, допълни Крумов. Ако преди 10 г само маршрутните таксита бяха карани сякаш не съществуват правила за движение, сега всички шофират сякаш карат маршрутки, каза Румен Крумов. БГНЕС