Ще бъдат съкратени по около 2000 души в двете дружества – БДЖ и „Железопътна инфраструктура“ или общо около 4000 души разсрочено до края на годината, каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков по БНТ. Министърът каза, че напрежение има, но съкращенията не започват сега – досега са съкратени над 1600 души. Причината за съкращенията са в спада на превозите - за товарните той е 40%, а за пътническите – около 7-8%. Кризата е една от причините, другите са свързани със затварянето на Кремиковци и други структуроопределящи предприятия. Затрудения имаме и при плащането на заплатите, каза министър Цветков. Причината по думите му е, че по-голямата част от държавната субсидия е изразходвана преди полугодието. Министър Цветков заяви, че за съжаление тази година субсидията не е разпределена равномерно и капиталовата програма е изразходвана на 80% на полугодието. Той е бил принуден да спре реализацията на обекти и ремонти, за да пренасочи тези средства за заплати. Александър Цветков пое ангажимент и пред представители на синдиката на железничарите към КНСБ, че до края на годината ще се възстанови нормалното плащане на заплатите. Той заяви, че линии ще се съкращават само в краен случай, а сред съкратените ще има и голяма част от административния персонал. Той каза, че се предвижда преструктуриране, за да се намали администрацията. Най-важните мерки в краткосрочен план са съкращенията, финансовата дисциплина и намаляването на разходите. Следващите стъпки са към едно пазарно ориентиране на железниците – по-добро обслужване, създаване на национален транспортен план за уточняване на графиците с автобусния транспорт, за да няма нелоялна конкуренция, пускане на комбинирани билети влак - автобус. В товарните превози – да се създаде гъвкава таксова политика за привличане на повече товари. Има нужда и от обновяване на вагонния парк, каза министър Цветков. Средната възраст на вагоните е над 20 години, има някои над 40 години, но това обновяване е свързано и с държавния ангажимент, отбеляза Александър Цветков. През последната година има поредица от сделки, които са меко казано смущаващи, каза министърът – продажба на най-новите вагони на ниска цена, покупка на стари – на висока. Имало е определен интерес за покупката на тези вагони – проведен е таен търг с един участник, но всичко това е дадено на прокуратурата. До края на годината наистина ще има по-ниски заплати в „Железопътна инфраструктура“, но това не е намаляване на заплатите, защото следващата година те ще бъдат компенсирани. С последната промяна на Закона за пощенските услуги се предвижда либерализация на пазара на пощенски услуги. Ние обаче гарантираме всички ангажименти във всички населени места, каза министърът. Той добави, че ще се привличат и частни инвеститори с ново ноу-хау, защото пощите трябва да бъдат обновени. Предвиждаме публично-частни партньорства, така че пощите да бъдат пазарно ориентирани – включително и с възможности за комплексно обслужване, особено в малките населени места, каза още Ал. Цветков. Той отбеляза, че в пощите не бива да се говори за съкращения, а по-скоро за преструктуриране. Запазването на единия самолет „Еърбъс“ се е оказало най-доброто решение и той ще бъде ползван във вида, в който е, каза министърът. Освен това доставчикът се е отказал от неустойки за върнатия втори самолет, а платените суми се приспадат от цената на този, който остава. БГНЕС