М. Райков: България не дължи обяснения на Москва
България е суверенна страна и без да дължи обяснения взима решения за средствата, чрез които осигурява източниците за гарантиране на националната си сигурност. Решенията ни в тази област се взимат в контекста на анализите, които правим съвместно със съюзниците си от НАТО, казва в интервю за утрешното издание на в. "Труд" зам. министърът на външните работи Марин Райков.
Замисълът на противоракетния щит в ревизирания му вариант е свързан с възможността за прихващане на ракети със среден и малък обсег. Това означава, че той не цели да отразява руските стратегически способности. Нееднократно бе посочвано, че тази система няма за цел да отговаря на предизвикателства за сигурността ни, свързани с Русия, подчертава Райков. България е била системно ангажирана в редовен и отговорен обмен с партньорите си от НАТО с оглед повишаване на гаранциите за колективната ни сигурност и намиране на отговор на евентуални нови предизвикателства пред нея , посочва Райков в отговор на въпрос дали са водени предварителни разговори за ПРО с Вашингтон. Конкретните ни решения по ПРО ще бъдат взети в условията на прозрачност и след консултации с партньорите ни. А също и с оглед на подкрепата за проекта в българското общество. В това отношение премиерът Борисов е пределно ясен, подчертава зам. външният министър. В конкретния случай водещ принцип за нас е този за равната сигурност на страните членки в НАТО, допълва Райков пред в. "Труд". В реализацията на ПРО се очаква да бъдат привлечени повече от една-две страни. Не виждам основания за съревнование и конкуренция и темата не се разглежда в тази плоскост, категоричен е той. Географската и геополитическата логика предполагат България не само да консумира сигурност. Страната трябва да се стреми да бъде част от отговора на предизвикателствата пред сигурността на политическото пространство, към което принадлежи, посочва Райков коментар дали страната ни би се отказала евнтуално от ПРО.
Никой не упражнява натиск върху нас. Може да се приеме, че 2015 г. е ориентировъчен срок за влизането в действие на елементите на ПРО, уточнява Райков дали има натиск страната ни бързо да реши приемането на ПРО. Смятам, че националната сигурност винаги е била приоритет за външната политика на страната, казва Райков в отговор на въпрос дали темата е приоритет за МВнР. Проектът няма отношение към Русия. Освен това диалогът по темата се провежда по линията НАТО - Русия, а не София - Москва, уточнява зам. външният министър. Според него иранското досие е ключово не само за развитието на положението в Близкия изток, но и за глобалната сигурност и с това ангажира и нашата позиция като страна членка на ЕС и на НАТО. Проблемът с Иран е от 2002 г., но влошаването му наложи през 2006 г. да бъде прехвърлен от Международната агенция за атомна енергия (МААЕ) в Съвета за сигурност на ООН. Наложените две години по-късно санкции имаха за цел да предотвратят достъпа до оборудване, технологии и финансиране за иранската ядрена програма. В края на миналата година обаче Техеран призна за недекларирано съоръжение за обогатяване на уран в гр. Кум, а после обяви план за изграждане на 10 нови обекта. Буквално в последните дни стана ясно, че Иран е произвел първото количество обогатен уран до 20 %. За всички ни е ясно, че овладяването на тази технология е действително повратна точка, тревожен напредък в посока на изграждане на способности за военна диверсификация, подчертава Марин Райков.Това е тревожно предизвикателство пред сигурността на всички и опасност за срив на международната договорно-правна система за неразпространение на ядрено оръжие.
Показателно е, че през ноември м.г. МААЕ осъди иранската ядрена програма, включително и с гласовете на Русия и Китай, казва Райков в коментар дали Иран пряко заплашва страната ни. България има добра комуникация с Иран и традиционни отношения с иранския народ, когото уважаваме и от чиято култура се възхищаваме. Именно затова бихме желали той да намери достойно място в международната общност, а това означава да не се нарушават основни правила, върху които почиват гаранциите за международния мир, напомня Райков елемент от българската гледна точка.
Но дълго продължилите преговори не доведоха до очаквания резултат. И САЩ, и ние от ЕС положихме безпрецедентни усилия да ангажираме Иран в различни формати на преговори. Но до този момент отговорът е силно разочароващ, макар усилията да не са спрели. Ако продължи нарушаването на резолюциите на МААЕ и на Съвета за сигурност, много скоро могат да бъдат наложени нови санкции на Техеран, напомня Райков. Очевидно не бихме дефинирали външната си политика по начин, различен от този на нашите партньори в ЕС. Все пак искрено се надявам, че ще съумеем да ангажираме Иран в преговори, които да избегнат подобно развитие, казва зам. министърът в отговор на въпрос дали бихме подкрепили санкции срещу Иран, заключава Марин Райков. /БГНЕС
241
0
asdf
PGRpdiBjbGFzcz0iYWRzLXpvbmUiIGlkPSJhZHMtem9uZS16b25lMm5kcGFyYWdyYXBoIiAgCiAgICAgCiAgICAgCj4KICAgIAogICAgICAgIAogICAgICAgIAogICAgCjwvZGl2Pg==
Коментари
Добави коментар