“Музикаутор“: 30 до 50 хил. лева глоби за нарушаване на авторските права
Между 30 000 и 50 000 лева да станат глобите за ползвателите, които не плащат отчисления за авторски права искат от сдружението “Музикаутор“, което събира възнагражденията на композиторите, текстописците, аранжорите и музикалните издатели у нас, съобщиха от сдружението.
Това е едно от предложенията за законодателни промени, които организацията внася в Министерство на културата. Освен повишаване на санкциите ще бъдат поискани и засилване на мерките за контрол над ползвателите, опростяване на наказателните процедури и съкращаване на сроковете. “В момента глобите, които се налагат са между 300 и 3 000 лева, като максимумът на практика не се прилага. Това е абсолютно неадекватно, защото ако един курортен комплекс дължи около 30 - 40 000 лева годишно за музиката, която звучи там, естествено предпочита да плати глоба около 1000 лева.”, обясни Васил Гюров, зам.-председател на Управителния съвет на “Музикаутор“. “Докато това не се промени, каквито и усилия да полагаме, не можем да съберем реално заслужените от авторите пари.”, категоричен е той.
Въпреки трудностите дружеството обяви, че над 1800 търговски обекта в цялата страна вече плащат авторски права по законово определения ред за музиката, която звучи в тях. През 2009 г. броят на сключените с тях договори се е увеличил почти два пъти. Според отчета и постъпленията от авторски права за концерти са нараснали с 42%, като общите приходи на дружеството за миналата година са 4,5 млн. лева. Това представлява спад от близо 7%.
“В ситуация на финансова криза ние не допуснахме големи загуби, като спадът е основно от забавени плащания. Това е малка победа, която постигнахме с много усилия. Но съвсем не значи че ситуацията с авторските права у нас като цяло е добре. Все още се сблъскваме с масово неспазване на закона, а когато ползвaтелите в лицето на хотели, заведения и организатори на събития са в криза, още по-трудно плащат доброволно за авторски права.”, обясни Магдалина Тодорова, изпълнителен директор на “Музикаутор“, но уверява че всички постъпления за авторски права се разпределят редовно между членовете на дружеството. Благодарение на техническите подобрения и новия софтуер за разпределение COSIS, авторите ще получават подробна информация къде и как са използвани техните произведения и какви са техните приходи от различни ползватели.
Анализът на ръководството на “Музикаутор“ показва още, че трудът на българските автори и композитори и отчисленията, които получават за авторски права, са едни от най-ниските в Европа. Основна причина за това е недооценяването на авторския труд в комбинация с тромавите процедури за контрол и неадекватните санкции за нарушителите.
“За да бъде защитен труда на авторите, за да бъде опазена българската музика, спешно трябва да получим подкрепата на държавата. От една страна са нужни законодателни промени, които да оптимизират процедурите по контрол, да ги направят наистина ефективни, в това число и с въвеждането на сериозни глоби. От друга, е необходима и категоричната воля на изпълнителната власт да осигури ресурс на Министерство на културата, така че то да може да работи активно като контролиращ орган. По отношение на контрола “Музикаутор“ разчита много на държавата, защото ние нямаме право нито да контролираме, нито да налагаме санкции извън тези, залегнали в сключените договори, т. е. практически сме с вързани ръце”, категоричен е Кирил Маричков, зам.-председател на Управителния съвет на сдружението.
Въпреки ограниченията през 2009 г. са осъществени 248 проверки на Министерството на културата, като в резултат на това са сключени 62 договора с търговски обекти. Данните на дружеството показват, че за едва 16 от общо 120 големи концерта, проведени в страната, са платени авторски права. В отговор “Музикаутор“ е изпратило и 10 нотариални покани на некоректни ползватели.
“В тази тежка ситуация, днес по-категорично от всякога стои и въпросът за дела на българската музика в родния ефир. Той има пряко отношение върху заплащането на труда на родните творци, защото в момента огромната част от трудно събраните от “Музикаутор“ пари заминават за чужбина. Те по право се падат на чуждите автори, чиято музика се е въртяла у нас.”, обясни още Маричков.
Едва 19% от музиката в родния ефир през 2009 г. е била българска, обявиха от дружеството. Най-често родни произведения са звучали по БНТ и БНР със съответно 48% и 31% дял от общата музикална програма. При частните радиостанции той достига едва 17%, като основният принос е на БГ радио. При частните телевизии на българската музика се падат 14%, а при частните ефирни телевизии – 6%.
“Музикаутор“ е сдружение на композитори, автори на литературни произведения, свързани с музика и музикални издатели за колективно управление на авторски права. Сдружението е учредено през 1992 г. в София от 104 български композитори и автори. Днес “Музикаутор“ представлява над 2000 български творци както и автори от близо 100 страни в света по силата на двустранни договори с 58 чуждестранни авторски дружества. “Музикаутор“ е член на Международната конфедерация на дружествата на композитори и автори (CISAC) и на Международното бюро на авторските дружества, управляващи правата за механичен запис и възпроизвеждане (BIEM). /БГНЕС
Коментари
Добави коментар