4.8% прогнозен дефицит за 2010 г. в актуализирания бюджет
При променената фискална рамка с разчетите по проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет за 2010 г. се прогнозира дефицит на касова основа по консолидираната фискална програма в размер 4,8% от прогнозния БВП, предаде парламентарният репортер на БГНЕС.
Тази цифра се формира от дефицит в размер 3,9% от прогнозния БВП по националния бюджет и дефицит в размер 0,9% от прогнозния БВП по европейските средства. Това се посочва в мотивите за поправките в Закона за бъджета за тази година, които депутатите разглеждат днес на първо четене в НС в присъствието на част от министрите,
Месеците от началото на годината преминават под знака на сериозен натиск върху бюджетната позиция, свързан, от една страна, с по-ниските от планираните приходи, и от друга – с натиска върху разходите за осигуряване на ресурс за разплащане на задължения от предходни години и други разходи, се казва в текста. Ревизираните прогнози за 2010 г. предвиждат ръст на икономиката от около 1%, което е по-оптимистичен сценарий от заложения в макрорамката към Бюджет 2010. Този икономически ръст обаче е вследствие основно от повишения принос на нетния износ за растежа на БВП. Променената структура на компонентите на БВП не позволява на косвените данъци, които са гръбнакът на данъчните приходи в бюджета, да нарастват бързо, тъй като износът е необлагаем. Това се свързва с рискове за изпълнението на приходната страна на бюджета не само през 2010 г., но и в средносрочен план, въпреки консервативното планиране. фискалната позиция, пише в мотивите на законопроекта. Изготвените оценки за изпълнението на консолидираните параметри по приходите за 2010 г. на годишна база очертават неизпълнение в общ размер около 2,0 млрд. лв. (2,9% от прогнозния БВП). В контекста на потенциалните рискове за фискалната позиция и възможността за сериозно влошаване на дефицита по консолидираната фискална програма правителството заедно със синдикатите и работодателски организации разработиха във формата на Националния съвет за тристранно сътрудничество пакет от 59 консенсусни антикризисни мерки. Освен към подкрепа на фискалната позиция мерките са насочени към насърчаване на заетостта, домакинствата и бизнеса, което да помогне на България да се върне на пътя на растеж още през тази година. Фискалните ефекти от одобрените мерки по първоначални разчети се оценяваше на около 1,6 млрд. лв. Следва да се има предвид обаче, че значителна част от мерките, насочени към осигуряване на допълнителни приходи в бюджета, ще започнат ефективно да действат в средносрочен план. Това означава, че фискалният ефект за текущата 2010 г. ще бъде ограничен, смятат от правителството.
Предвидено е ограничаване с до 20 на сто на нелихвените разходи на държавни органи, министерства и ведомства за 2010 г. и ограничаване на разходите и субсидиите от централния бюджет за 2010 г. Като част от тази мярка се предвижда и намаляване размера на бюджетните взаимоотношения с общините (с изключение на разходите за функциите образование, социално подпомагане и грижи, отбрана и сигурност и одобрените средства за екологични обекти) с 15 на сто на годишна база. Включена е и мярката за ограничаване на субсидията от републиканския бюджет за политическите партии с 15 на сто. Общият ефект от ограничаването на нелихвените разходи и трансфери/субсидии по републиканския бюджет възлиза на около 0,9 млрд. лв.
Предвиденото ограничаване на нелихвените разходи по бюджетите на държавните органи, министерствата и ведомствата не се основава на пропорционален принцип с еднакъв процент за всички бюджетни разпоредители.
Предвиденият ресурс за разплащане на възникнали необезпечени задължения от предходни години е в размер около 660 млн. лв. За финансиране на инфраструктурни обекти с национално значение – магистрали, пътни възли и др., са предвидени 180 млн. лв. Предвидени са средства за премиране на тютюнопроизводителите през 2010 г. в размер 116 млн. лв. Допълнителни 142 млн. лв. ще отидат за дейностите по социалното подпомагане в изпълнение на договорените с Националния съвет за тристранно сътрудничество мерки. С промени в Кодекса за социално осигуряване се предлага да се отложи увеличението на добавките към пенсиите на хората над 75-годишна възраст и на преживелия съпруг, което ще позволи да бъдат спестени около 142 млн. лв. през 2010 г. Тази мярка е сред договорените в Националния съвет за тристранно сътрудничество. Промяна на механизма за изплащане на паричните обезщетения при временна неработоспособност също ще доведе до допълнителни икономии по бюджета на ДОО. Предвидено е осигуряването на допълнителни разходи в размер
220 млн. лв. (0,3% от прогнозния БВП) по бюджета на НЗОК .За целта ще бъде внесен проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за бюджета на НЗОК за 2010 г.
Отчитайки всички тези обстоятелства, с проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2010 г. се предлага увеличаване размера на държавните ценни книжа, които могат да се емитират през годината на международните пазари от 1200 млн.лв. на 2000 млн. лв. Такива предложения за промени са направени съответно и в лимитите за държавния дълг, като максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет през 2010 г., е увеличен от 2,7 млрд. лв. на 3,5 млрд. лв., а максималният размер на държавния дълг, който не може да бъде надвишаван към края на 2010 г., е увеличен от 12,2 млрд. лв. на 12,5 млрд. лв. /БГНЕС
112
0
asdf
PGRpdiBjbGFzcz0iYWRzLXpvbmUiIGlkPSJhZHMtem9uZS16b25lMm5kcGFyYWdyYXBoIiAgCiAgICAgCiAgICAgCj4KICAgIAogICAgICAgIAogICAgICAgIAogICAgCjwvZGl2Pg==
Коментари
Добави коментар