В резюмето на доклада на комисията за извършения регулаторен одит на трите ЕРП-та, публикувано на официалната й интернет страница е записано, че е налице неизпълнение на едно от общите условия по издадените лицензии, а именно дейността на дружествата да е в съответствие с действащото законодателство и действащата нормативна уредба, предаде репортер на БГНЕС. Сключвани са договори за заем за повече от една година, без да е поискано разрешението на ДКЕВР, не са предоставени исканите от одиторите документи или са ги представили с частично заличена информация. В нарушение на лицензията и трите дружества са сключвали договори, чрез които се прехвърлят почти всички дейности в други свързани с тях дружества, които са част от съответната вертикално интегрирана структура( „ЧЕЗ България” ЕАД, „ЧЕЗ Лабораторис България” ЕООД, „Е.ОН България” ЕАД, „ЕВН България Електроразпределение” АД, „Региоком” , Германия,”ЕВН България” ЕАД, „ЕВН” АГ, Австрия). Договорите са с продължителен срок от време (3 -5 години) и с възможност за автоматично подновяване на срока. За сключването на тези договори лицензиантите не са изпълнили задължението си да уведомят комисията в едномесечен срок от подписването им и да й представят копия от тях. В тези договори се съдържат клаузи, с които са създадени всички необходими условия за изкуствено, непазарно, непрозрачно и необосновано увеличаване на разходите на трите дружества, констатират одиторите. С тези действия не е изпълнено и решенията на ДКЕВР всяко от регулираните дружества само да извършва дейностите или ако това не е възможно да ги предоставя на други различни лица, ако това е икономически съобразно. Сключването на договори за изнесени дейности както и за управленски и консултантски услуги е довело до трайно и системно неизпълнение на задълженията на трите дружества да гарантират независимостта на своята дейност. Проверяващите констатират, че процедурата на фактуриране на услугите, извършвани от „ЧЕЗ България” ЕАД за свързани компании не е достатъчно прозрачна. ДКЕВР ще изиска за анализ от дружеството разходите за услугите по клиентските центрове, call центровете и фактурирането на услугите-разходи, които се възстановят от цените на крайните потребители. Прави се извод, че е необходимо по-точно и навременно организиране на работата в проблемните райони за подобряване на качеството на услугата, трябва по-добре да се организира работата при отстраняване на авариите в мрежата. Компанията трябва да предприеме стъпки да се издължи на гражданите и фирмите, които са инвестирали средства в енергийни съоръжения. При извършената проверка на „ЕВН България Електроразпределение” ЕАД и „ЕВН България Електроснабдяване” ЕАД е установено, че разходи за възнаграждения са представяне като разходи за материали, а финансови разходи като разходи за външни услуги. Възприетият начин на ценообразуване от страна на „ЕВН България Електроразпределение” ЕАД към останалите дружества от групата създава възможности за формиране на недостоверни по своята величина разходи, формиращи цената на услугата за всеки един от отделите. Договорът за отчитане на електромерите е сключен в неизгодни условия за „ЕВН България Електроразпределение” ЕАД. Констатирано е неизпълнение на одобрените от ДКЕВР инвестиции за „Е. ОН България Мрежи” АД и Е.ОН България Продажби” АД. Не са определени и точни цени на изнесените услуги. /БГНЕС