Директорите на държавните филхармонии в Шумен и Враца Станислав Ушев и Димитър Панов изпратиха Отворено писмо до премиера Борисов и министъра на културата Рашидов. В писмото се изразява тревога от намерението за подготвяната реформа от Министерството на културата и в частност за преобразуването на Държавните филхармонии във Видин, Враца, Плевен и Шумен в оркестри тип симфониета. „Много сме обезпокоени от този проект на Министерството, тъй като той води до осакатяване на тези професионални музикални институти. Доколкото те изнасят немалко концерти и извън градовете, в които са базирани, тези щети касаят на практика цяла Северна България – от западната ни границата чак до Русе и Варна не остава нито едно населено място, където да има оркестър с достатъчно голям състав, който да може да изпълни например българския химн в оригинал. Да не говорим за нормален симфоничен концерт, популярен концерт, оперен или оперетен спектакъл, естрадно-симфоничен концерт, пише в отвореното писмо. Получава се ясно изразено противоречие между декларираната в мотивите към постановлението цел „стимулиране на политиката за местно и регионално покритие”, както и „повишаване ефективността на дейността на новите структури и увеличаване публичния ефект от тази дейност” и използваните средства, които водят до коренно противоположни резултати. С намаления състав новите формации ще могат да изпълняват само избрани произведения от бароковата епоха и класическия период, а точно репертоарът, който привлича най-много публика няма да може да бъда свирен. В допълнение оркестър тип симфониета има крайно ограничена брас секция (медни духови инструменти), което не позволява изпълнението на образци от романтичния репертоар, както и симфонична музика от български композитори. Не бихме могли да си представим изпълнение на естрадна, джазова или рок музика без тромбони, саксофони, 3 или 4 тромпета. Разбира се, че точно тези програми се ползват със голям слушателски интерес и генерират значими приходи. Както неведнъж бе посочвано в различни документи, оркестрите в нашите градове за последните 20 години са претърпели неколкократни съкращения, без да има нито една нова щатна бройка. От около 100 души оркестрите сега са в състав около 50 (творчески състав) за Видин, Враца и Шумен което показва, че от много години тези оркестри са били обект единствено на намаление на щатните бройки и бюджета. Нашите оркестри по никакъв начин не са били част от увеличаването на държавната администрация през последните години. С постоянното лимитиране на средствата, отпускани за концерти в крайна сметка се ограничиха възможностите за привличане на качествени диригенти и солисти с които да провокираме интерес у публиката. А това е една от важните причини да реализираме по-ниски приходи от билети. Не без значение е и фактът, че с тази реформа се разрушават стари традиции, по-специално в Шумен – градът, в който симфоничен оркестър се създава за първи път през 1850 г. и Враца, където през миналата година чествахме 100 години от създаването на първия оркестър за града. Нашите филхармонии ежегодно участват в национални и международни фестивали, конкурси и празненства, което ще стане невъзможно при намалението на съставите. Бихме искали да обърнем внимание на една особеност на нашите оркестри – наемането на допълнителни музиканти за отделни програми е силно затруднено, тъй като в нашите населени места на практика няма професионални музиканти извън филхармониите. Принудени сме да наемаме музиканти от столицата или други градове, доста отдалечени, което много затруднява този процес и силно го оскъпява. Можем да кажем, че наемането на добър музикант за всички репетиции на една програма и концерт, заедно с разходите за хотел и пътни се приближава като цена до месечната заплата на един музикант от наш оркестър. Евентуалното освобождаването на относително голям брой музиканти от оркестрите ни, освен силното социално и синдикално напрежение, ще доведе до окончателната загуба на тези музиканти за нашите оркестри. Много от музикантите нямат собствено жилище в града, в който работят и освен че ще заминат от града, много от тях ще бъдат принудени да се преквалифицират. Неупражняването на инструмента само за няколко месеца води до трайна загуба на квалификация и до невъзможност да упражняват в бъдеще музикантската професия. Не на последно място промяната на името /”търговската марка”/ ще донесе значими загуби за нашите оркестри при международните ангажименти – нашите партньори няма да бъдат съгласни с промяната на името, силното редуциране на състава ще направи невъзможни много от съществуващите ангажименти, а в допълнение името симфониета в международен план се свързва повече с изпълнение на творби за камерен оркестър, отколкото с творби за симфоничен оркестър. В заключение бихме искали да изтъкнем, че при обсъждането на вариантите за реформа нашето мнение не е било търсено, наши представители не са били канени и за съжаление информация за предстоящите промени получаваме само от пресата или по неофициални канали. Този факт по никакъв начин не допринася за по-добрата комуникация между Вас като принципал и нашите институти и със сигурност не влияе положително върху резултатите от каквито и да са промени. Уважаеми г-н Борисов, уважаеми г-н Рашидов, бихме искали да изразим нашата увереност, че със съвместни усилия бихме могли да намерим приемливи и за двете страни мерки, които да изпълнят поставените цели, без да се налага съкращаването на повече от една трета от артистичния състав на оркестрите“, призовават в Отвореното писмо. /БГНЕС и ШУМ.БГ