ЕК: В България се наблюдава силен устрем за реформи
От юли 2009 година насам в България се наблюдава силен устрем за реформи. Това се казва в заключението на доклада на Европейската комисията до ЕП и до Съвета на Европа относно напредъка на България по механизма за сътрудничество и проверка.
Страната прие подобрения в наказателните си процедури и успя да отчете увеличаване на броя на повдигнатите обвинения по случаи на корупция по високите етажи и случаи, свързани с организираната престъпност. И все пак, прекалено малко са случаите, които са приключили в съда, пише в заключение комисията. Нужно е да се подобри професионалната практика на полицията, прокуратурата и съдилищата, за което ще бъде необходимо външно съдействие. Съдебната власт трябва да поема инициативата по-често и да проявява по-силно чувство на отговорност. Публичните средства трябва да бъдат по-добре защитени срещу измами и конфликт на интереси. Новата стратегия на България за реформа на съдебната власт, която правителството одобри на 23 юни, е доказателство за наличието на политическа решимост за осъществяването на задълбочена реформа на съдебната власт. В стратегията се посочват настоящите недостатъци, които България трябва да счита за национален приоритет и които трябва да се преодолеят със съвместните усилия на политическите кръгове, съдебната власт и българското общество.
За постигането на успех е необходимо България, Комисията и останалите държави-членки да поемат траен ангажимент. България установи ново партньорство с Комисията и подобри качеството на информацията относно напредъка по механизма за сътрудничество и проверка. Комисията ще продължи да подкрепя България в постигането на по-нататъшен напредък по механизма за сътрудничество и проверка и ще публикува следващата си оценка през лятото на 2011 година.
Предвид оценката на напредъка, който България е постигнала, Комисията приканва страната да предприеме незабавни действия относно реформата на съдебната власт, борбата с организираната престъпност и борбата с корупцията. Комисията припомня препоръките от юли 2009 година, които все още не са изпълнени, а именно препоръката относно изискването всички съдилища да публикуват решенията си онлайн. България е приканена да изпълни новата стратегия за съдебната власт с оглед на осъществяването на задълбочена реформа в тази област, както и да приеме и внесе промени в Закона за съдебната власт, целящи подобряване на обучението, оценяването и назначаването в съдебната система, и да се подобри отчетността и ефективността на Висшия съдебен съвет. Трябва да се подобри и съдебната практика в прокуратурата и съдилищата, като се извърши подробен анализ на недостатъците в сътрудничество с чуждестранни експерти. Третата препоръка в тази област е да продължи работата по изготвянето на нов Наказателен кодекс с оглед на новата концепция за наказателна политика, приета от правителството на 23 юни 2010 г.
По отношение на борбата с организираната престъпност препоръките също са три, а именно: да се увеличи капацитетът на съвместните екип по организираната престъпност, да се разширят правомощията им, в които да бъдат включени всички случаи, свързани с организираната престъпност, и да се приобщи КУИППД. Трябва да продължи реформата на полицията и да се доусъвършенства законодателството за отнемане на имущество, като се следват принципът на гражданска конфискация, която не се основава на присъда, и препоръките на Венецианската комисия към Съвета на Европа.
При борбата с корупцията от Комисията препоръчват да се подобри съдебната практика по дела за измами и корупция по високите етажи в съответствие с най-добрите практики в другите държави-членки. България трябва да прилага по-строго правните възможности за задържане, когато става въпрос за тежки престъпления и да обмисли възможността за по-добра защита на свидетелите в съответствие. Препоръчва се и да се укрепи Законът за предотвратяване на конфликт на интереси. Трябва да се извършва и постоянна оценка на риска във връзка с прилагането на законодателството за обществените поръчки и да се възприеме деен и насочен към резултатите подход по отношение на дейностите за предотвратяване и контрол. Последната препоръка към България гласи, че трябва да се насърчава сътрудничеството между органите, които възлагат обществени поръчки, при групирането на търгове, като целта е да се обединят експертни знания и да се постигнат икономии от мащаба. Също така да се изготви и прилага най-добра практика на системно сътрудничество между компетентните административни органи и съдебните органи. /БГНЕС
Коментари
Добави коментар