Никога досега ЕК не е правила своята оценка да нахока някого, това е партньорска оценка, за което ние сме се съгласили още 2006 г., друг е въпросът, че 2007, 2008, 2009 година оценките не са били добри, каза министърът на правосъдието Маргарита Попова пред бТВ по повод последния доклад на ЕК за напредъка на България в на областта вътрешния ред и правосъдието. Този механизъм е добър и волята за работата на България по него е още от първия момент на нашето правителство. Ние и Румъния сме пълноправни членове на ЕС и механизмът не е поле на конкуренция. Вредно послание е, че ние сме похвалени, а Румъния са нахокани, когато нещо не върви в едната страна, не върви и в другата и в целия Съюз, категорична е Маргарита Попова. Оценките в ЕС не са по шестобалната система. Докладът за 2010 е най-добрият от 4 години насам и той отчита реални мерки постигнати от нашата страна. В параграфа препоръки, те не звучат този път критично, а се казва да продължат действията, посочи Попова. Темата за конфликт на интереси е много важна, защото това води до корупционни практика. Законът за конфликт на интереси беше приет от предишното правителство и той тръгна много трудно. Той не е за съдене на хората, а за предотвратяване на тези практики. Този закон има проблеми и затова ние внесохме нов проектозакон. Ние оценихме с ЕК действието на закона. За година, независимо недостатъчната правна регулация направихме проверки във всяко министерство и има наказани, напомни министърът на правосъдието. Парламентарната комисия върши своята работа, но не й достигат възможност като правна рамка и затова ние предлагаме да се създаде една държавна независима комисия. Това е една от препоръките и много преди да водим този разговор сме изготвили тази промяна в Закона, която предстои да бъде приета в НС, отчете Попова. Хубаво е да има дебат по темата за лобизма и ще преценим дали да има такъв закон, за което аз не съм толкова убедена. Но ще решим след дебата. Кратките срокове, които ние си поставихме вчера и, които постави и премиерът – това са законопроектите които трябва да бъдат внесени в МС и тези, които са вече в Парламента и трябва да бъдат приети. Другите теми за капацитета на съдебната система са в нейното поле. Ние ще дадем визия за насоките и реформите, които трябва да се направят. Нашият политически ангажимент е изпълнен много добре и оттук нататък, обаче, всеки трябва да изпълнява отговорностите си. Всяко дело, как всеки управлява делата си се носи от административните ръководители в Съдебната система от районния съдия до върховните, както и от ВСС носи отговорност за това. Аз не съм член на ВСС, аз представлявам там Изпълнителната власт, напомни Попова. Политическият ангажимент е да подготвиш регулацията – ние трябва да подготвим визията и да кажем какво очакваме от съдебната система. Затова има разделяне на властите в цивилизования свят. Няма нищо лошо хората от съдебната власт да се срещат с жертвите на престъпления, които очакват справедлива присъда, трябва да има диалог, коментира Попова призивът на министъра на вътрешните работи Цветан Цветанов в тази посока. Съдиите трябва да са в час, но опазил ни Бог да се бъркаме в тяхната работа. Те са ангажирани с нашата политика, ние съвместно подготвихме законите и правилата. В оценката на ЕК конкретно и ясно е казано, че правителството много добре си върши работата и получаваме подкрепа. Ако има някой, който твърди, че докладът се чете, както дяволът - евангелието той трябва конкретно да бъде посочен, каза Попова по повод вчерашното изказване в такъв контекст на председателя на ВКС проф. Лазар Груев. Лексика от рода хвали, хока - не ми харесва. Това е работа трудна – аз и никой от моите колеги от кабинета няма кака да прочетем по друг начин доклада освен по този, по който посочихме. Предложението за пряк избор на магистрати ми звучи възможно, но трябва да се обсъди, каза министърът на правосъдието по повод подобно предложение на лидера на Атака Волен Сидеров. /БГНЕС