България има водещата политика в областта на образованието за региона. Това заяви Алберто Родригес, ръководител сектор "Образование" на Световната банка, предаде репортер на БГНЕС. Родригес бе категоричен, че реформите от последните три години са привлекли интереса и на други страни. "Румъния и Полша се замислят да следват вашия пример", посочи той. Макар все още просветните реформи, обвързани с демографския проблем в страната да не са дали резултат, експертът на Световната банка похвали България за стартирането. Според него, Латвия и Румъния изпитват много големи проблеми в образованието заради кризата, докато страната ни "има късмет", защото кризата е започнала след старта на реформите. В доклада му се отчита, че от 2006 до 2008 година заплатите на учителите у нас са били увеличени с 46%. В същото време обаче издръжката на един ученик у нас е под средноевропейската. От Световната банка изразяват притеснение заради задълбочаващите се проблеми със социалното включване на деца от малцинствените групи и по-бедните семейства у нас. Според Родригес, реформите ще дадат резултат осем години след започването им. Експертът призова образованието да бъде издигнато от политическо ниво до национално. Постоянният представител на Световната банка у нас Маркус Репник смята, че въпреки постигната ефективност на промените в образованието, все още има проблем с качеството на образованието и отчетността на системата. Като по-слаби от очакваните се определят резултатите от международната оценка за качеството на образованието. В доклада се посочва, че реформата за децентрализация на образователната система, започната от правителството на Тройната коалиция през 2007 година, която имаше за цел насърчаването на училищната автономия чрез въвеждането на системата делегирани бюджети. Процесът обаче беше съпътстван с намаляващия брой на населението. В периода 2000-2009 година населението в училищна възраст е намаляло с 30% - във възраст за основно образование с 26%, а за средно с 31%. Закриването на училища достигна пиковите си нива през 2008 година, когато бяха закрити 340 училища, спрямо 111 през 2007 година и 44 през 2009 година. Общите икономии в резултат на реформата възлизат на 100 млн. лева. Отчита се обаче, че тежестта на реформата е поета основно от малките общини. За да се избегне този ефект за в бъдеще от Световната банка препоръчват да се увеличи броят на защитените училища, както и да се преразгледат критериите за групиране на общините. Препоръка към страната ни е организирането на обучение на два езика за децата от езиковите малцинства и да се изследват причините за лошите резултати в малките училища. За измерването на резултатите от реформата би могъл да се въведе и национален стандартизиран тест, като се внесат подобрения във външното оценяване или се направи допълнителен тест. По-малко от половината от 15-годишните български ученици успяват да покрият определения от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие праг критичен на математически познания и грамотност при четене. Освен това данните показват, че е възможно оптимизацията на училищната мрежа да е довела до отпадането на ученици в последните три години. Двата основни фактора, които са причина за отпадането на ромските деца от системата са проблемите с интеграцията и отдалечеността от училище, а оптимизацията на училищната мрежа бе извършена основно в селските райони. Децата от малцинствата обаче се включват много по-трудно в системата, когато се обучават в средищни училища. Закриването на училища е довело и до увеличение на дела на напусналите системата ученици, обучавани преди това в закрити училища. Нетният коефициент на записване в началния етап на образование от 1 до 4 клас е намалял от 100% през 2006 година и с над 93% през 2009 година. От Министерството на образованието, младежта и науката в момента подготвят проектозакон за училищното образование. В него ще бъдат поместени и част от препоръките на Световната банка. Йорданка Фандъкова, кмет на София, подчерта, че образованието е основополагаща сфера за всички останали. Фандъкова, която в началото на мандата на кабинета “Борисов” бе за кратко министър на образованието призна, че оптимизацията на училищната мрежа не е била предвидена добре и все още достъпът до училище е проблем. Според нея, най-важна е квалификацията на учителите, голяма част от които макар и завършили университет преди 20-30 години, не са минали курс за допълнителна квалификация. /БГНЕС