За целия български народ 15 септември е празник. Все още българският народ пристъпва в училището като в храм, каза министърът на образованието, науката и младежта Сергей Игнатов пред БНТ. Проблемът е, че много често родителите считат, че училището трябва свърши и тяхната работа. Затова е необхидим диалог между родители, учители директори. Навсякъде има цветя и дори хората, които не са в образователната система, като видят цветята, окичените паметници, разбират, че живеем в една много добра страна, за която първият учебен ден е празник, посочи министърът. Образованието е национален приоритет, проблемът е, че сме в криза. Единствено социалната система е с повече средства, защото там са пенсиите на нашите родителите. Трябва обаче колкото се може по-бързо да реформираме нашата образотална система. До края на годината се надявам да имаме новия закон за училищното образование. Целта е децата да живеят и учат в една по интрактивна среда, за да може като излязат от училище да бъдат по-подготвени и конкурентноспособни, подчерта Игнатов. Ние изучаваме непрекъснато добрите практики, например, Финландия е страна с най-доброто образование. И ние искаме да проучим техния опит, защото доброто образование дава в бъдеще и качеството на живота на една страна. Кризата е лошо нещо, но благодарение на нея имаме 50 кандидатати за едно учителско място. Това са хора излезли от университетите, минали са през европейски учебни заведения и носат в себе си една нова култура, убеден е министърът. Едно разширено съзнание и представа за света ще донесе много на нашите деца в училище. Българското образование започва днешния ден вече за втора година в една стабилна ситуация. На първо място поставяме квалификацията на нашите учители, факт, на който не се обръщаше особено внимание в последните 20-30 години. Според Игнатов началното образование в България е добро, децата в четвърти клас са напред в грамотността. Но нещо се случва в 5-6 клас - започват да учат една нова материя и вероятно са много претоварени и изведнъж тези добри четвъртокласници на 15 години ги виждаме не добре в класацията за грамотност, не просто само да умеят да пишат. Те са грамотни, но са слаби в интерпретирането, не умеят да взимат решения. Световната банка все пак посочи, че България е лидер в образованието в Югоизточна Европа. България започна реформата преди три години с делигираните бюджети, но сега предстои училищата и детските градини да придобият и по-голяма автономност. И обществото трябва да по-активно, да участва в процесите с училищните ни настоятелства, убеден е Игнатов. Обществото трябва да знае къде отива всеки един лев в образованието. Световната банка каза и хубави неща за проектозакона. Ние имаме неуспехи с децата от малцинствените групи, за които българския едик не е роден, имаме неуспехи при закриването на училища в малки селища и трудността да им се осигури транспорт до по-далечни училища. Министърт подчерта, че най-важното е в момента до края на годината да бъде приет закона за училищното образование. /БГНЕС