Финансов мениджър, който ще отговаря за стопанската дейност и ще се назначава от Министерство на образованието, се въвежда с промените в Закона за висшето образование, предаде репортер на БГНЕС. Мениджърът ще бъде със статут на президент и ще отговаря само за университетите, които са се слели. Предвижда се на този принцип да се провежда управлението на ХТУ (Химико-технологичния университет) и на Техническия университет в София, които са изявили желание да се слеят. За сега се отлага въвеждането на финансовия мениджър в университетите, в които няма да има федеративни сливания, като управлението на стопанската дейност се оставя предимно на настоятелствата, чиято роля ще се засилва. Министър Сергей Игнатов потвърди, че се отлага приемането на новия закон за висше образование, вместо това обаче се въвеждат промени в стария. Променя се принципът на управление на университетите като отпада изискването за ограничен брой мандати за ректорите. Академичните съвети и ръководните органи на университетите сами ще решават колко да бъдат мандатите на ректора. Ректорът ще има за задължение да се отчита поне два пъти годишно пред университетските настоятелства и ще представя отчет пред ревизионна комисия, в чиито състав ще се включва и представител на МОМН. Увеличава се и броят на студентите в ръководните органи на висшите училища като сега те ще имат право на 25% представителство в тях, а на 5% ще имат право докторантите. В новите изисквания за акредитацията няма да се залага предимно на количествените характеристики, които притежава университетът като брой зали, площ и др., а ще се набляга на качеството. Ректорите ще присъстват при гласуването на акредитационната оценка без да имат право на глас. Университетите ще имат право на собствена структура като отпадат изискванията за брой преподаватели в катедра или факултет. Променя се начинът на финансиране – най-добрите специалности ще получават с 10% повече средства. Министър Игнатов заяви, че има много сериозна съпротива срещу реформите от представители, както от сферата на висшето образование, така и от научните среди. Той обаче е категоричен, че реформите ще продължат, за да може научните ни степени да се синхронизират с тези на страните-членки от ЕС и да се уеднаквят ценностите ни. /БГНЕС