Голямата награда на триеналето на сценичния плакат отиде в Полша
Голямата награда на шестото Международно триенале на сценичния плакат – София 2010 беше присъдена на Томаш Богуславски от Полша (на снимката – неговите плакати), предаде репортер на БГНЕС.
Две равностойни награди – бронзов плакет получиха Кирил Златков (и с наградата на Димитровград за български автор) и Франсоа Каспар от Полша. Награда за млад автор е за Страхил Димитров, а на Арт директорс клуб – София за български автор – на Стефан Десподов. Десислава Десева беше отличена като студент, участник в триеналето. От днес до 5 ноември 2010 година за пръв път всички изложбени зали на галерията на СБХ, ул. "Шипка" 6, отварят врати за шестото международно триенале на сценичния плакат. За годините на своето съществуване то се утвърди като едно от най-мащабните и авторитетни международни изложения в сферата на графичния дизайн и единственото в световен план събитие с фокус върху сценичния плакат. Събитието се провежда под патронажа на кмета на София Йорданка Фандъкова, която беше на откриването.
Историята на триеналето включва 6 поредни издания, повече от 90 акции и международни проекти, изложби в България и в повече от 50 града в целия свят; десетки каталози и албуми. Зад внушителните цифри и данни се крие желанието на организаторите да създават не само актуална професионална платформа за сценични плакати, но и за идеи и възгледи в съвременните визуални и сценични изкуства. Впечатляващото количеството (без аналог в досегашните издания) на млади български автори (над 50) е свидетелство за интереса и необходимостта от подобно начинание. В голямата си част това са творчески дебюти на студенти или на току-що завършили НХА – възпитаници главно на катедрите "Плакат и визуална комуникация" и "Рекламен дизайн", което подсказва още една от възможните бъдещи посока за обмен.
След 6 издания и 16 години триеналето вече е показателно и в някаква степен определящо за тенденциите и посоките в графичния дизайн, както в локален, така и в световен план. Поривът за съизмеримост с високите световни образци като средство за налагане и отстояване на професионални критерии е водещ възглед при подбора на съпътстващите изложби и при съставянето на международното жури. Неговите чуждестранни членове са великолепни и признати автори, знакови имена в световния графичен дизайн – те са не само представители на водещи национални школи (Полша, Франция, Финландия), а и сами, като професори по плакат с множеството последователи и ученици, са сред онези фигури и авторитети, които реално влияят върху бъдещето на плакатното изкуство. Сред гостите на триеналето са основателите и директори на две от най-авторитетните международно изложение за плакат – международното биенале на плаката във Варшава (Лех Майевски, Полша) и Фил Рисбек – професор в университета в Колорадо, той е главната фигура в организацията на престижното международно биенале на плаката - Колорадо, САЩ, което самият той ще представи в лекция и мултимедийна презентация. Триеналето е не само "спасителна акция" за "съживяване" на един все по-рядък и изчезващ елемент от нашата културна среда - сценичния плакат. Заедно с това то е опит (почти уникален за България) за провокиране, изследване и промяна на нагласите и очакванията в онези гранични полета, в които се срещат визуалните изкуства, рекламата и обществените комуникации. /БГНЕС
272
0
PGRpdiBjbGFzcz0iYWRzLXpvbmUiIGlkPSJhZHMtem9uZS16b25lMm5kcGFyYWdyYXBoIiAgCiAgICAgCiAgICAgCj4KICAgIAogICAgICAgIAogICAgICAgIAogICAgCjwvZGl2Pg==
Коментари
Добави коментар