През последните 3 години въпросът за внос на автомобили се обсъжда непрекъснато. Говори се за това, че България трябва да има преференциални условия за вноса на автомобили, които отговарят на екологичните изисквания, заяви финансовият министър Симеон Дянков, предаде репортер на БГНЕС. Министерството на финансите заедно с Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, и Министерството на околната среда и водите прави анализ на състоянието на нещата, за да се създаде система, която да дава стимули за внос на екологично по-чисти автомобили. "От 3-4 месеца правим анализ на пазара на нови коли и коли втора употреба в България. На базата на този анализ ще се прецени дали, както в много държави от ЕС, в България също да има политика за подкрепа на екологически по-чистите коли". До още 3-4 месеца се очаква да е готов анализът на експертите. Диференцираната ставка за колите, според Дянков, може да влезе в сила от 2012 година, ако бъде разработена през 2011 година. По време на днешната дискусия бяха изнесени данни, че 87 % от колите в България са над 10 години, а 81% от внесените в страната автомобили през 2009 са употребявани. Пред бизнеса финансовият министър изтъкна, че България ще излезе от кризата, без да се вдигат данъци и без споразумение с Международния валутен фонд. За една година постигнахме повече отколкото предишните за 4 години мандат, смята той. Финансовият министър коментира пред журналисти информацията в публикация във вестник "Труд" , според която 40 % от износа е източване на ДДС: "Винаги е имало източване на ДДС. Борим се колкото може с това и имаме доста успехи. Не е така, че голяма част от нашия износ не е истински износ. Тенденцията в месеците, откакто макроикономическите ни показателите се подобриха показва, че и износът също се подобрява всеки месец. Измамите се увеличават в най-тежките части на кризата". Той изтъкна, че износът расте и това е главно към трети страни - Средния Изток, Азия, Латинска Америка. Днес се очаква да бъдат оповестени данни за изпълнението на бюджета за септември месец. Запитан за бюджета за непредвидени разходи Дянков обясни, че продължава да има пари за този бюджет. Днес финансовият министър ще разговаря с премиера за развитието на преговорите около пенсионната реформа. "Вчера 3 пъти си говорихме и късно вечерта го виждах за това как вървят преговорите в тристранката и да го запозная с последните ми разговори по темата частни пенсионни фондове", каза Дянков. Изпълнителният директор на една от водещите компании, вносители на автомобили у нас Александър Миланов коментира, че законодателят трябва да помисли за преференциални мерки за екоавтомибилите. Асоциацията на автомобилните вносители и производители имат конкретни примери за диференцирани ставки за различните автомобили на базата на това доколко са екологични. "Има много различни варианти - възможно е да се помисли за протекция за електрически автомобили, хибридни автомобили, автомобили с ниски въглеродни емисии", каза Миланов. Според него е необходимо да има знак от държавата, че тя оценява тенденциите и въпросът е в данъчното третиране на екоавтомобилите докато те се ползват. "За съжаление, в България има пазар на нови автомобили, който не е пропорционален на броя на жителите и на БВП на глава от населението. В България броят на новите автомобили, сравнен със страни от Централна Европа, е толкова пъти по-нисък, че не оправдава разликата в жизнения стандарт", сподели още Миланов. /БГНЕС