Изявленията на руски служители от Междуправителствения авиационен комитет (МАК) за причините за катастрофата със самолета на покойния президент Лех Качински край Смоленск бяха политически, заяви министърът на отбраната Богдан Клих. Изявленията на ръководителката на МАК Татяна Анодина нанесоха вреда на репутацията на комитета, те де факто са политически, посочи Клих, цитиран от Франс прес. Според него докладът на МАК не може да бъде определен като честен и затова неговата страна ще изготви свой доклад. "Да се набляга на факта, че в кръвта на генерал Блазик (командващ ВВС ) е имало 6 г алкохол, очевидно е политическа маневра, предназначена за световното обществено мнение, за да се покаже, че поляците са отговорни за такива катастрофи, защото ги командват пияни военни", подчерта Богдан Клих. Причината за катастрофата на президентския самолет е недостатъчна подготовка на екипажа и на решението да се извърши приземяване въпреки предупрежденията за лоши метеорологични условия. Съгласно доклада на МАК на борда на самолета преди катастрофата не е имало взрив или пожар. Преди излитането си от Варшава той е бил в изправност и отказ на двигатели по време на полета не е имало. Началото на екстрената ситуация е настъпило, когато екипажът е отказал да се насочи към резервното летище, което му е било препоръчано заради неблагоприятните метеорологични условия. Причина за отказа е, че екипажът се е опасявал от негативна реакция на президента Лех Качински, ако самолетът кацне на резервното летище. Диспечерът, водещ полета, не е давал на екипажа разрешение за кацане. Освен това командирът не е имал достатъчно добра подготовка за приземяване на машината при дадените условия, на ръчен режим и по неточни системи. По-конкретно екипажът е бил предупреден, че видимостта на пистата е 200 м., докато минималната изисквана видимост на летището в Смоленск е 1000 м. Това предупреждение обаче е било пренебрегнато. Допълнителен негативен фактор е било присъствието в пилотската кабина на командващия на полските ВВС, в чиято кръв е установена наличност на 0,6 промила алкохол. Заключението на технически експерти и авиационни психолози, включително полски, е, че присъствието му в кабината непосредствено преди катастрофата е оказало "психологически натиск върху командира да вземе решение за приземяване при условия на неоправдан риск и с доминираща цел то да бъде извършено на всяка цена". /БГНЕС