Магистрала "Струма" е тоталният ни приоритет през 2011 година. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев при представянето на приоритетите на правителството в пътния сектор до 2020 година, които са направени на базата на 167 стратегически документа, предаде репортер на БГНЕС. Общият бюджет на магистрала "Струма" е около 1.1-1.2 милиарда евро, като целта на правителството е до 2015 година тази магистрала да бъде готова и да бъде пусната в експлоатация. До 2020 година е планирано изграждането и пускането в експлоатация на седем магистрали, седем скоростни пътя, мостове над река Дунав, тунел под Шипка. Ще се работи за изграждането на автомагистралите "Тракия", "Люлин", "Марица", "Струма", "Черно море", "Хемус" и магистралата от София до Калотина. Участъкът от София до Калотина е с бюджет от 405 милиона евро, като се очаква най-късно през 2015 година да бъде готов. Той включва Западната дъга на София, която трябва да финишира през 2013 година и Северната тангента на София, която трябва да е готова до 2014 година, като там в момента тече препроектиране. Магистрала " Хемус" е стратегическа, тя е изгубената връзка на Адриатическите пристанища към Варна, тя е приоритет по Дунавската стратегия и тотален приоритет за България, подчерта Плевнелиев. До февруари 2011 година ще се вземат решенията на експертно ниво, а до средата на тази година ще знаем дали "Хемус" ще получи своя шанс и на политическо ниво, каза още Плевнелиев. През 2011 година ще започне изграждането на 15.5 км от "Хемус". 1.3 милиарда евро струва цялата магистрала, като тя е топ стратегически приоритет за следващия програмен период през 2014- 2020 година. АМ "Черно море" е приоритет по ОП "Транспорт" през 2014- 2020 година. Експертите са дали и дефиниция на "скоростен път". Това е "път, предназначен за автомобилен трафик, за който достъпът се осъществява само от кръстовища на различни нива, да няма светофари или чрез контролирани кръстовища на едно ниво и за който важи, че е забранено спирането или паркирането на платната му за движение и не се пресича на едно ниво с релсови или с пешеходни пътища". Пътят от Видин до Ботевград ще бъде скоростен път, като изграждането на 65 километра от него ще започне през 2012 година, а останалите ще бъдат през следващия програмен период. В този скоростен път се включват обходните пътища на Видин, Монтана и Враца. Друг скоростен път, който трябва да бъде изграден до 2020 година е отсечката от Русе до Шумен. Това е най-старата инфраструктурна връзка на България, общата стойност на проекта е 200 милиона евро за 105 километра, като през периода 2014-2020 от ОП "Транспорт" този път може да бъде финансиран като скоростен четирилентов път. Ще се работи и за рехабилитацията на пътя от Пловдив до Асеновград, като това ще стане през 2014-2020, но отчуждителните процедури могат да започнат и през 2011 година. Голямата ни цел е до края на мандата да построим 288 км. Магистрали, като за 4 години ще направим повече, отколкото е направила България за 35 години социализъм, каза още Плевнелиев. Той изтъкна, че в МРРБ е създадена дирекция "Пътни проекти", в която ще работят 8 души и която ще подпомага АПИ в подготовката на апликационни форми и координацията с други държавни структури. Ще се създаде Държавна компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която ще е деполитизиран обектов инструмент, който ще се занимава с реализацията на магистралите "Струма", "Хемус" и "Черно море". Държавната компания ще бъде от началото до края отговорна за тези три проекта. Той съобщи, че се очаква "Дунав мост"-2 да бъде готов в първите месеци на 2012 година. Общо над 5 милиарда евро са необходими на България през периода 2014-2020 година, за да се постигне драматично подобряване на инфраструктурата. /БГНЕС