На кмета Красимир Костов и на заместника му Иван Йонков са съставени 19 акта за фрапиращи нарушения при възлагането на обществени поръчки. Това показва доклад от проверка на Агенцията за държавна финансова инспекция /АДФИ/, изпратен до шуменския Общински съвет и Окръжна прокуратура. Финансовият одит е извършен в края на миналата година и обхваща периода от началото на 2007-ма до края на 2008-ма. Открити са и нарушения на зам.-кметове от предишния мандат, но за тях административно-наказателните разпоредби на ЗОП не предвиждат наказания. Съставените актове на Костов и Йонков са за обществени поръчки за близо 2 млн.лв. Кметът е хванат в 2 нарушения, а за останалите 17 е санкциониран заместникът му. Първият акт на градоначалника е за обществена поръчка за доставка на копирна хартия и канцеларски материали. На 2-ри януари 2008-ма Красимир Костов сключил два договора със софийските фирми „Мениджмънт бизнес машини“ и „Панда експрес“ за общо 40 804 лв без ДДС, като не е направил обща обществена поръчка по реда на Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки /НВМОП/, а е избрал доставчиците чрез по-леката процедура – чрез събиране на 3 оферти. Другото актувано нарушение на кмета е за това, че от архива на Общината са изчезнали оферти на две фирми, участвали, но неспечелили конкурс за застраховане на сгради и автомобили. По закон документите трябва да се съхраняват 4 години, пишат в доклада си експертите на АДФИ. По-сериозни са нарушенията при обществените поръчки, под които стои подписът на зам.-кмета по строителство и екология Иван Йонков. 4 от актовете му са за две поръчки за ремонт на пътните настилки в Общината през 2008-ма, спечелени от „Барс“ АД. Възложителят пропуснал да посочи обеми и количества на ремонта, както и да уведоми Агенцията за обществени поръчки, че има обжалване от страна на изгубилата фирма. През есента на същата година възложил допълнителни строително-монтажни работи по улиците, като дал 700 хил.лв на „Барс“ без нов открит конкурс. От Агенцията уточняват, че се касае за ремонт на съвсем други улици, които е можело да се заложат в основния договор и не е трябвало да се възлагат като допълнителна работа. Същата фирма фигурира и при друго нарушение на закона – инж. Йонков й е възложил без конкурс допълнително зимно поддържане за 29 хил.лв, което обаче е повече от ½ от стойността на основния договор за дейността. През същата година зам.-кметът е сключил договор с „Анияк 2002“ за строеж на волейболно игрище и скейтборд площадка в Парк „Студентски“ без да изчака законовия срок за обжалване от загубилите конкурса. Следващите актове са съставени за това, че са сключвани договори с фирми на стойност над 30 хил.лв, без да се мине по задължителната конкурсна процедура по ЗОП, а само чрез избор от 3 събрани оферти. Така с 6 договора за общо над 466 хил.лв без ДДС са ремонтирани голяма част от училищата и градините в града. По-късно без процедура по ЗОП са сключени два договора в един ден с фирма „КБ Михов и Петков“ за общо 50 хил.лв за изготвяне на идейни проекти за канализация на селата Салманово и Мараш. По подобен начин без конкурс са сключвани договори за реконструкция на междуселски пътища, за обследване на енергийната ефективност на 8 училища, за сметището в „Дивдядово“, както и за почистване на реките Енчова и Поройна, като всеки е на стойност малко под 30 хил.лв, за да се избегне конкурса и се избере фирма само чрез събиране на оферти. На 17-ти декември 2008-ма Иван Йонков е подписал 3 договора с „Йовчев – Й и В“ ЕООД за благоустрояване на детски площадки в кв. „Тракия“ и на ул. „Лиляна Димитрова". В придружителното писмо на Агенцията за държавна финансова инспекция до Общинския съвет е записано, че освен самия доклад №ФИЗШН-0006 от 15-ти декември 2010-та приложено изпращат и заключение към него от 11-ти януари 2011-та. Вторият документ обаче липсва. От деловодството на Община Шумен твърдят, че не са го получавали. ШУМ.БГ