Правителството утвърди Националната здравна карта
Министерският съвет утвърди Националната здравна карта (НЗК) на Република България – документът, с който се определят минималните и максималните потребности от болнични легла в различните региони на страната, предаде репортер на БГНЕС.
В момента във всички 308 болници в страната има 44 411 легла. Според НЗК, за да се осигури адекватна медицинска помощ на българските граждани, са необходими между 30 254 и 43 984 легла. Въпреки че болничните легла у нас са почти в нормите (надвишават само с 427 максималната граница), разпределението им е неравномерно. В шест области на страната (Кърджали, Разград, Силистра. Хасково, Шумен и Ямбол) те са под минималния праг. В други седем области (Благоевград, Кюстендил, Пазарджик, Плевен, Смолян, Стара Загора, Пловдив) те надхвърлят максималния праг. Повече са и леглата в столицата – при максимално нужен брой от 6847, те са 10 072. Неравномерно е и разпределението на леглата по видове. Леглата за активно лечение у нас са 37 063 при максимално нужни 33 659. Най-голямо е превишаването на хирургичните легла - 9508, при максимум нужни 7070. Недостигът е най-чувствителен при леглата за реанимация - 1296 при минимум нужни 1729. В НЗК се съдържа списък с лечебните заведения, с които НЗОК задължително трябва да сключи договор за работа, за да обезпечи достъпна медицинска помощ за здравноосигурените граждани. С всички останали лечебни заведения, които са получили разрешение за дейност, здравната каса може да сключи договор при желание от тяхна страна и в съответствие с нивата им на компетентност. В задължителния списък са включени 57 държавни болници, които са ключови за оказването на медицински грижи у нас. Тези лечебни заведения са подбрани на базата на следните критерии: наличие па отделение по спешна медицина, структури по АГ, детски болести, вътрешни болести, кардиология, неврология, хирургия, ортопедия и травматология, анестезиология и интензивно лечение II или III ниво на компетентност, диализно лечение с възможности за спешна диализа, клинична лаборатория II или III ниво на компетентност и структура по образна диагностика. В списъка са включени и болници, които имат статут на университетски клиники, осъществяват трансплантации или други високоспециализирани дейности като кардиохирургия, неврохирургия, токсикология, онкология, хематология. инфекциозни болести. В НЗК се посочва също нужният брой от центрове за спешна помощ, трансфузионна хематология, психиатрични и онкологични болници. Данните показват, че към момента страната ни има достатъчен брой от тези лечебни заведения - 28 ЦСМП и 198 филиала към тях, 5 центъра по трансфузионна хематология, 12 психиатрични болници, 9 за онкологични заболявания.
БГНЕС
346
5
asdf
PGRpdiBjbGFzcz0iYWRzLXpvbmUiIGlkPSJhZHMtem9uZS16b25lMm5kcGFyYWdyYXBoIiAgCiAgICAgCiAgICAgCj4KICAgIAogICAgICAgIAogICAgICAgIAogICAgCjwvZGl2Pg==
Коментари
Роко
Голем праз а хората да умират нали.
АЗ
това е политиката на ГЕРБ
Ото Скорцени
Аз имам една идея - вместо лъв, на националното ни знаме да се сложи ликът на ББ !
Адолф
Живях години в Испания. Бедна ви е фантазия ка е там и какви болници и лекари имат.
Добре че ме оперираха там от нт нещо - иначе тук си умирах.
Анонимен
ГЕРБ направиха непростими грешки - приемането на бюджета на НЗОК за 2011 година бележи началото на края на здравното осигуряване в България. Направена е последната крачка по посока на завръщането на здравната ни система към бюджетно финансиране. НЗОК е превърната в правителствена агенция. Въведоха се Регулативни стандарти и делегирани бюджети, които практически ликвидираха свободната конкуренция и пазара на медицински услуги. Днес финансовият резултат на лечебните заведения не зависи от избора на болните къде да се лекуват, а от благоразположението на чиновниците от НЗОК и РЗОК и нефелния министър на здравеопазването. Болници-избраници трупат дългове, но не фалират, защото са от отбора на правителството и ритат топка с пожарната. Цените на медицинските услуги се определят от министерството на финансите, а националното рамково договаряне е превърнато в бутафория. Събраните здравни вноски се третират като обикновен данък, приходите от който се използват за финансиране на бюджетни дейности – цели 340 милиона лева от здравни вноски ще бъдат трансферирани от НЗОК към министерството на здравеопазването, а над 1.5 милиарда лева пак от здравни вноски бяха откраднати от държавата. НЗОК вече няма резерв, защото Константинов и Райчинов подписаха споразумение, с което се съгласиха 10 годишните ни спестявания за здраве да бъдат натъпкани в джобовете на Дянков, за да има с какво да ни подслушва Цветанов. Солидарният принцип на здравното осигуряване е практически разрушен - над 50% от разходите се плащат от самите болни при получаването на медицинска помощ, а частните здравноосигурителни фондове оперират с по-малко от 1% от общите разходи за медицинска помощ. Ето така, десет години след началото, здравното осигуряване в България бе убито и системата бе върната отново към бюджетно финансиране, познато у нас още от времето на робството ни под социализЪма на СССР като модела имени Семашко.