Правителството има седмица да реши за цените на горивата
След дълго обсъждане се спряхме на три конкретни наши предложения, които премиерът даде задача до другия вторник да има отговори на тези предложения. Това съобщи днес Миролюб Столарски, председател на Българската асоциацията на сдруженията в автомобилния транспорт, предаде репортер на БГНЕС.
Ние смятаме, че ако се приемат тези предложения между 15 и 20 стотинки ще падне цената на дизеловото гориво, каза той. Всичко зависи от някои решения на ЕС, както и от решението на финансовия министър Симеон Дянков, отбеляза той. Коментирани са два варианта за биокомпонента в горивото. Единият вариант е да отпадне биокомпонентът в дизеловото гориво и в бензините, тъй като го натоварва в момента цената на литър дизел с около 6 -7 стотинки. По предварителни изчисления това би довело до намаляване цената на дизела с около 14 стотинки на литър. Другият вариант, който се обсъжда, е да се освободи от акциз биокомпонентата в дизеловите и бензиновите горива. До сега беше 3 % в дизеловото гориво, с което оскъпяваше с 5.3 стотинки на литър. Превозвачите предлагат и да се намали резервът на вносителите, като това би довело до падане на цената на горивото с 6-7 стотинки. Тъй като страната ни е задължена да има запас от гориво за 90 дни, в момента вносителите и производителите са задължени да държат гориво за 60 дни на склад, а държавата разполага с гориво за 30 дни и така покриваме изискванията. Според превозвачите по време на днешната среща за проблемите с високите цени на горивата у нас, финансовият министър Симеон Дянков е обещал да провери дали това може да се промени и разпределението да е 45 на 45, т.е и държавата и бизнесът да разполагат със запаси от гориво за 45 дни.
Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газовата асоциация, отбеляза, че представляваната от него организация подкрепя предложенията, представени от Столарски. "Никой на срещата не каза, че има споразумение между фирмите-търговци с горива, нито че производителят злоупотребява с господстващото си положение и мисля, че изчистихме емоциите в тази посока", отбеляза той. Превозвачите искат и да могат сами да внасят нужното им гориво в страната като имат подкрепата на енергийния министър Трайчо Трайков. "При един нерегулиран пазар на горива, какъвто имаме в България, би трябвало останалите доставчици, възползвайки се от много високата норма на печалба, с малко по-малка норма да внасят и така да се свали цената чрез действието на пазарните механизми. Подкрепям превозвачите в желанието им да могат да внасят гориво при опростени процедури и при спазване на митническото и акцизно законодателство", каза Трайков. Очевидно няма твърде много неща, които може да направи държавата, за да влияе на цените на горивата, защото сме ограничени от размера на акцизите, но съществуват малки резерви по отношение на биокомпонента и на използването на електромобили, заяви още енергийният министър Трайчо Трайков. "Числата показват, че в момента в България акцизът е най-нисък в ЕС за дизела, единствено в Литва е по-нисък. Въпреки това в 10 страни от ЕС цената на дезеловото гориво без ДДС е по-ниска от тази в България. Това означава, че вероятно производствената цена на българския производител е висока в сравнение с тези в чужбина. Тъй като имаме свободен пазар една такава ситуация би трябвало да доведе до увеличен внос, който да коригира завишената норма на печалба. Това или не се случва и тогава има подозрение за споразумение на пазара, за което очакваме мнението на КЗК, или трябва да се улесни вноса - защото той може би е труден. Никой нищо не твърди и не отправя обвинения - има въпроси, на които не сме получили отговор", каза още министърът.
"Със всички се разбрахме, че има две теми, по които не си заслужава да се говори много. Една от тези теми е нивото на акциза за бензина и за дизела като цяло, тъй като това е нещо, което е залегнало още от 2004 година в предприсъединителния период", изтъкна финансовият министър Симеон Дянков след срещата. "В момента сме над минималната ставка за бензина. Акцизът за бензина е с 4 евро на хиляда литра по-висок от минималното за ЕС. Това е минимална разлика и не си заслужава да се мине през цяла нотификация и процедура от няколко месеца, за да стигнем до минимална промяна. По темата за акциза като цяло се разбрахме, че не е нещо, по което си заслужава да си говори. Темата за диференцирана ставка на ДДС за горивата също не е благодатна тема. При възможности в бюджета трябва като цяло да се сваля ДДС, а не в конкретни сектори", отбеляза той. По първоначални данни не е нужна нотификация за премахване на биокомпонента от горивото. /БГНЕС
502
5
PGRpdiBjbGFzcz0iYWRzLXpvbmUiIGlkPSJhZHMtem9uZS16b25lMm5kcGFyYWdyYXBoIiAgCiAgICAgCiAgICAgCj4KICAgIAogICAgICAgIAogICAgICAgIAogICAgCjwvZGl2Pg==
Коментари
А.П.
Скромният принос на Борисов и СИК към увеличението на цените на горивата
Glasove.com - 16 Март 12:25
“Да протестират срещу Кадафи“, така премиерът Бойко Борисов отговори на нарастващото недоволство от покачването на цените на горивата, което придоби драстични размери през последните седмици. Както обикновено, премиерът се опита да се измъкне от отговорност с международното положение и потърси вината във всички останали, но не и в собственото си управление.
Случаят с повишението на цените на горивата е много показателен, защото в цялата тази история Бойко Борисов е ангажиран освен като премиер и като бизнесмен, който брани личния си интерес. В някаква степен неговият частен бизнес има принос за днешните високи цени. Какво имам предвид - през 90-те години фирма “Ипон“ беше създадена от СИК, за да поеме охранителния бизнес на групировката. Може би днес малцина си спомнят, но по онова време стикерите на СИК и “Ипон“ можеха да се видят, залепени една до друга върху витрините на много частни заведения и публични сгради. СИК застраховаше, а “Ипон“ охраняваше.
Когато “Нефтохим“ бе приватизиран от руската “Лукойл“, тази схема, с малки изменения, влезе и там. Фирми на СИК поеха дистрибуцията на горивата, а “Ипон“ на Бойко Борисов се зае с охраната, в това число и на тръбите.
Още оттогава датират близките отношения между днешния премиер Бойко Борисов и генералния директор на “Лукойл“ за България Валентин Златев. Двамата просто имат един много добър съвместен бизнес, а като се имат предвид българските нрави и огромните пари, за които става дума, едва ли този бизнес е секнал само защото Борисов е станал висш държавен чиновник и формално няма право да развива своята охранителна дейност. От друга страна, “Лукойл“ е достатъчно мощна фирма, за да организира сама своята охрана и дистрибуцията на своето производство, но тогава биха секнали описаните схеми, през които текат парични потоци. Разбира се, че по този начин в цените за крайните потребители влизат и немалкото разходи за охрана и дистрибуция. По този начин направените разходи, за да върви бизнесът на Борисов и на СИК, влизат в обосновката за формирането на цените. И ето как накрая излиза, че не Муамар Кадафи, а бизнесът на премиера Борисов и неговите оцелели съдружници от СИК са истинската причина стотици хиляди българи да се чудят как да заредят автомобилите си, а още по-голям брой хора - с какво да си купят нормални хранителни продукти, цената на които неизбежно се вдига, щом се вдигне цената на горивата.
Анонимен
ПРАВИТЕЛСТВОТО БАРАБАР С ТОЗИ УБИЕЦ НА НАРОДА В СРЕДАТА ДА СИ ПОДАДАТ ОСТАВКАТА, ДОКАТО НАРОДА НЕ СЕ Е НАДИГНАЛ. ГАДОВЕ.................
:))))
Смешни, смешни комунисти смешно смешно дрънкат поредните небивалици. Вас само сергейя може ви оправи с малката си палчица в дебелите ви дирници, че да ви е харашо и да карате нафта по 2.60 колкото беше по времето на тройната малоумщина
герю
Бандата има две седмици да си ходи.Долу бб
1111
ТИЯ ОТ ГЕРБ ЦЯЛА БЪЛГАРИЯ ЩЕ ИЗКАРАТ КОМУНЯГИ КАТО СИ ВИЖДАТ ОСРАНИТЕ ЗАДНИЦИ КАТО НЕ МОГАТ ДА ОПРАВЯТ ГОРИВАТА ДА СИ ХОДЯТ ЗА ВСИЧКО ВСЕ НЯКОЙ ИМ Е ВИНОВЕНКАТО НЯКОИ УЧЕНИЧКИ СЕ ОПРАВДАВАТ