За последната година браншът на автобусните превозвачи намаля с една трета, се казва в писмо на Националното сдружение на автобусните превозвачи, изпратено до премиера, министъра на финансите и министъра на транспорта, предаде репортер на БГНЕС. Писмото е оповестено днес от председателя на сдружението Георги Тричков. В писмото автобусните превозвачи настояват за компенсации. Причините за това състояние са тежката икономическа ситуация, намаленото потребителско търсене, постоянно растящите цени на консумативи и горива и др. В Националното сдружение на автобусните превозвачи в България членуват 60 фирми, за които работят над 10 хил. души и разполагат с над 4 000 автобуса. Превозвачите фиксират вниманието на отговорните лица в държавата и върху обективната невъзможност да се образува цена по реални пазарни механизми. Това е така, защото техният основен конкурент БДЖ предлага услуги в пъти под себестойността им, посочват те в писмото. Автобусните превозвачи напомнят и за тежката ситуация в бранша си поради 50% дял на сивия сектор в него. Предвид тези обстоятелства те предлагат на премиера и двамата министри да бъде изработена нова съвместна наредба на Министерството на транспорта, Министерството на финансите, която да регламентира компенсирането на автобусните превозвачи, които обслужват републиканската транспортна схема за направените от тях намаления за пенсионери, учащи, военноинвалиди, служители на МВР и др. Те смятат, че това трябва да бъде изчислено като процент от декларирания оборот от автобусния транспорт на пътниците. Според техни сметки 34% от пътниците им са ученици и студенти, около 19% са пенсионерите и всички те пътуват с намаления в момента, което заедно с другите категории, използващи намаления, означава, че в един автобус само 7 пътници пътуват с нормални билети. Превозвачите настояват също да бъде прецизиран механизмът за разпределяне на компенсациите и субсидиите и да има реално упражняван контрол върху спазването на наредбите. Те припомнят и за европейски регламент, според който превозвачите, които предоставят обществени услуги би следвало да бъдат компенсирани за направените от тях разходи. Автобусните превозвачи говорят за отказ от протести, наричат изпратения на 15 април т.г. документ "писмо за намерения", в което се декларира, че протестни действия до 31 май 2011 г. няма да има, датата, която те са дали като краен срок поставените от тях проблеми да бъдат решени. До момента никой не ги е потърсил за протести от други браншови организации, защото са заявили, че е причините за проблемите им са не са само сред споменатите, но и във високите цени на горивата. Автобусните превозвачи потвърдиха, че не търсят и политически ефект. /БГНЕС