Народните представители приеха промени в Закона за устройство на държавния бюджет, според които от 2012 година бюджетният дефицит трябва да е до 2%, а преразпределението на БВП през бюджета до 40%. Поправките са внесени от председателя на НС Цецка Цачева и група народни представители, предаде репортер на БГНЕС. Влизането на текстовете от януари 2012 година е безсмислено, ако те не влязат с промените в Конституцията, заяви от парламентарната трибуна Румен Овчаров от Коалиция за България и допълни, че те нямат отношение и към фискалната стабилност. Ограничението на бюджетните разходи са изкуствено действие, подчерта той. Овчаров е направил справка, че няма държава в ЕС, която да има едновременно до 2% бюджетен дефицит и до 40% преразпределение през бюджета. "Защо ни е това", запита той. "Не разбираме ли, че промяната няма връзка с реалната ситуация в страната", обърна се той към вносителите. Тези ваши аргументи нямат стойност и увисват, защото ние трябва да сме "първенци", обърна се съпартиецът му Георги Пирински към Румен Овчаров. Някой нещо си е решил и на всяка цена иска да го наложи, оспори отново Овчаров. Тази финансова политика е пагубна, поправките ще станат универсалната изтривалка и универсалния сапун за всяко следващо правителство, за да обясняват защо се проваля тази или онази политика, добави Овчаров. Ние ще подкрепим тази промяна, защото решава проблема с дефицита - той е фундаментален за България, отсече съпредседателят на Синята коалиция Мартин Димитров. Когато си във валутен борд това има смисъл за финансовата стабилност, аргументира се той. Овчаров даде за пример сходни показатели в Гърция, Латвия и Естония по време на кризата. "Няма държава, която да е излязла от кризата с подобни показатели", настоя той. "Въпросът е с тези текстове ставаме ли по-стабилни", взе думата отново Мартин Димитров. Естония стигна до бюджетен баланс и инвестициите им се увеличиха четири пъти като следствие, напомни той. Тези стъпки са в правилната посока, категоричен бе синият лидер. Мнозинството в Народното събрание гласува поправките, внесени от Цецка Цачева. Финансовият министър Симеон Дянков благодари на всички, които са подкрепили промените в Закона за устройство на държавния бюджет. "Това е национален проект и поправките влизат в сила от началото на 2012 година", каза той и обясни, че правителството се е водило в своите действия от интересите на гражданите. БГНЕС припомня, че в началните години фискалната рамка в частта на разходите предвиждаше определяне на пределно ниво на нелихвените разходи до 35 на сто от БВП и действие на концепцията за широкобалансиран бюджет, която не изключва наличието на дефицит до 2% от БВП, пише в мотивите на вносителите на поправките. Определянето на целите по отношение на нелихвените разходи и бюджетния баланс се основава на изследване на връзката и зависимостта между публичните разходи и ръста на БВП. Избраната през този период целева стойност по отношение на дефицита до 2% от БВП произтича от необходимостта в дадена година да се извършат по-високи еднократни разходи, свързани с провежданите структурни реформи, както и от възможността за финансиране на този дефицит, без да се застрашава стабилността в икономиката, се казва в новите текстове. "Постигнатите през следващите години макроикономическа стабилност и фискална устойчивост позволяват на правителствата да предефинират фискалната цел по отношение на разходите, като тя вече се отнася за размера на консолидираните разходи в процент от БВП, с целева стойност от 40%. Ограничаването на размера на публичния сектор и запазването на едно постоянно съотношение в дългосрочен план дава възможност за осъществяване на по-ефективно разпределение на разходите, както и за провеждане на реформи за повишаване на ефективността и ефикасността им. Предлага се ограничаване на преразпределителната роля на държавата до 40 на сто от БВП, което съответства на средно равнище на разходите за периода 2000-2009 година. Определянето на тази горна граница ще освободи допълнителен ресурс за частния сектор и ще гарантира по-ефективното разпределение на ограничените финансови средства в държавата, така че да се постигнат оптимални темпове на икономически растеж", са най-важните промени в Закона за устройството на държавния бюджет. /БГНЕС