Защо сделката за Търговския дом в Шумен не се реализира?

 

Можем само да съжаляваме, че тази сделка не се реализира, въпреки че още в начална фаза беше ясно, че рискът да не се случи е много голям. Защото е твърде хубаво, за да стане. Проблемът е, че в този период, в който трябваше да се реализира сделката, срещу нас беше фирма без ресурси, тя разчиташе на рисков капитал. По време на криза се искат сериозни гаранции, проекти, а ние не видяхме нищо такова.

 

Смятате ли, че приходната част на общинския бюджет се изпълнява добре?

 

Приходната част се изпълнява добре, но не така, както бихме желали. Защото събираемостта към осеммесечието е 62%. Очертават се сериозни дисбаланси, отчасти дължащи се и на приходната част по т. нар. Параграф 40. Това са средства, които постъпват от продажба на финансови активи на общината, а този параграф е обвързан с капиталовите разходи. Те от своя страна са договорени, извършват се в момента и ще се получи едно сериозно разминаване и доста неразплатени разходи към края на годината.

 

Много ли се харчи в община Шумен в условията на криза?

 

Един от основните проблеми на местната власт е, че не се управляват разходите. Още на фаза приемане на бюджета е ясно, че той няма резерви. В период на криза ситуацията се променя непрекъснато, а общината не може да реагира с бюджета си на нови потребности, такива, каквито извънредно са възникнали. Спомняте си последната сесия на Общинския съвет - за много от разходите администрацията предлага да се извършват без да посочва източника, което е жив абсурд и закононарушение. Оформя се и един сериозен дисбаланс от гледна точка на приоритети. Давам за пример издръжката на детските градини и яслите-там разходите са над 90% в края на август. Ясно е, че няма как заложените средства да стигнат, а общината няма от къде да реагира.

 

Мислите ли, че местните данъци и такси трябва да се увеличат през следващата година? Вие нееднократно сте заявявали, че общината няма капацитет да покрива плащанията по облигационния заем?

 

Повишаването на налозите е най-нежелателният начин да се балансира бюджета. Преди него има много други средства, които трябва да се използват. Те са преди всичко от гледна точка на съкращаване на разходите за бюрокрация, тъй като е разкъсана връзката между услугите, които общината извършва и действителните разходи за тях. Тази общинска администрация не е предлагала промени в организационно-управленската структура, нито оптимизация на персонала. Още повече голяма част от бюджетните предприятия вършат разходи, които остават на тъмно. Категоричен съм, че общинските предприятия не действат ефикасно и всеки разход за тях трябва да бъде целесъобразен.

Знаете, че основната такса е такса битови отпадъци и въпреки многото опити на съветниците от опозицията да оптимизират концесията за битови отпадъци, това не се случи. За сметопочистване общината харчи повече, отколкото е допустимо за този вид услуга. Причините са много, но основната е непрозрачност на тази дейност. Имаше комисия, която проучи и установи в много отношения отклонения от концесионния договор. И въпреки това не се решиха проблемите.

 

Каква е прогнозата ви за следващата финансова година. Трябва ли общината да затегне колана и да приеме нови, по-сериозни антикризисни мерки?

 

Това, което местната администрация е подала в Министерството на финансите като данни в края на август, е 1млн. 600хил. лв. неразплатени разходи. Но може да сте сигурни, че в края на годината няма начин неразплатените да не бъдат от порядъка на 2,5 – 3 млн. лв. Това означава, че с такъв преход ще бъде много трудно да се балансира Бюджет 2012, тъй като има приоритетни средства, които трябва да бъдат заделени, преди всичко за усвояване средства по национални и европейски програми, за съфинансиране. Да не се заделят тези средства означава да не се привличат средства от други източници.

 

Може ли местната власт да насърчи дейността на малкия и средния бизнес?

 

Местната власт през последните четири години нехаеше за малките и средни предприятия, а е ясно, че те са гръбнакът на общинската икономика. Това беше слабост, защото това е първият мандат, в който нямаше приета Общинска програма за насърчаване на малките и средни предприятия. А това е абсолютно задължително по силата на Закона за малките и средни предприятия. Как може общината да помогне? Чрез насърчителни мерки, тъй като има отговорност за бизнессредата в района, в който е общината. Това означава търсене на форми за микрофинасиране, за заемно гарантиране. И инициативата трябва да бъде на общината, тя може и трябва да създаде такава настройка в малкия и средния бизнес, че те взаимно да се подпомагат. Могат например да се заделят средства от общинския бюджет, и фирмите да кандидатстват с проекти, от които общината да поема финансиране в рамките на 5 на сто. Общината може да предоставя терени с преференции, но целенасочено, за създаване на бизнес в реалния сектор, който ще разкрива работни места. Общината не е безпомощна - стига да има инициатива от страна на кмета.

Интервю на кандидата за общинския съветник от ПП ГЕРБ Христо Дечев по Дарик радио

Пресцентър ПП ГЕРБ