КЗП: Проверявайте регистрацията на туроператора или турагента
Преди да бъдете атакувани с изобилие от оферти за посрещане на студентския празник 8 декември, Коледа и Нова година, Комисията за защита на потребителите (КЗП) припомня как да защитите основните си права при ползване на услуги на туроператори, хотели, хижи и заведения.
Експертите препоръчват на потребителите да организират пътуването си за празниците чрез туроператор, което дава по-голяма сигурност, че то ще се осъществи при договорените условия, а при възникване на проблем – че правата им ще бъдат по-надеждно защитени. Когато ползват услугите на туроператор или турагент, потребителите трябва преди всичко да се уверят, че той е регистриран. Справка може да бъде направена в Регистъра на регистрираните туроператори и туристически агенти. Полезно е да прочетат отзиви на хора, които вече са ползвали услугите на фирмата – доколко са доволни от пътуванията и, ако се е налагало да предявят рекламации, дали са били уважавани от търговеца.
След като се спрат на конкретна оферта, непременно трябва да се поинтересуват за: началната и крайната дата на пътуването, броя на нощувките и броя и вида на храненията, вида на транспортните средства, с които ще се придвижват, местоположението, категорията и вида на туристическите обекти, чиито услуги ще ползват. Ако е предвидена специална празнична вечеря и/или програма – какво включва тя.
Изключително важно е потребителите да изискат от туроператора сертификата за застраховка, която да покрие отговорността му за причинени вреди вследствие не разплащане със своите контрагенти, неплатежоспособност или несъстоятелност. Не удостовери ли притежанието на застраховка, потребителите имат право да се откажат от сключения договор, без да дължат неустойка или обезщетение. Отказът се прави в писмена форма преди началото на пътуването.
При сключване на договор потребителите трябва да настояват той да бъде в писмена форма, както и да им бъде издаден ваучер и документ за платената сума. Задължение на туроператора е най-късно до 7 работни дни преди пътуването да предостави в писмена форма информация за името или фирмата, адреса и телефонния номер на свой представител в посещаваното място, а при липса на такъв – да посочи данни за установяване на контакт с него. Ако въпреки регистрацията на туроператора потребителите продължават да изпитват съмнения дали е надежден, биха могли да се свържат поотделно с всеки един от контрагентите му и да проверят дали са направени резервациите в хотелите, в които предстои да отседнат, издадени ли са билетите за транспортните средства, които е предвидено да ползват, и т.н. Ако договорът частично не се изпълнява, на място потребителите може да потърсят представител на туроператора или да използват телефоните, написани в договора, за да предявят претенцията си.
В случай че не сте доволни от пътуването си от КЗП припомнят, че имате право на рекламация. Тя се предявява пред туроператора, тъй като е негова отговорността за всяко неизпълнение на договора, независимо дали е по негова вина или по вина на негови контрагенти. Практиката показва, че някои от споровете възникват, когато едната от страните стане причина за проваляне на пътуването. В договора трябва да е записано какви са неустойките, които дължи всяка от страните при отказ от пътуването, както и сроковете, в които то може да се случи – без неустойки, с определен процент или 100%.
В случай че потребителите не успеят да открият туроператор, който да предлага желания от тях пакет или да им изготви индивидуална оферта според техните желания, те биха могли да прибягнат до самостоятелно организиране на пътуването си за празниците. Когато сами правят резервациите си, е добре не само да се информират дали избраният от тях обект е категоризиран, какви са видът и категорията му, но и да съберат възможно най-много данни за качеството на предлаганите от него услуги. Важен момент са цените на нощувките. Потребителите трябва да се уверят, че посочените към момента цени ще са актуални и за празничните дни, тъй като някои хотели имат практика да вдигат цените около празниците. При заплащане на ползваните услуги трябва да получат платежен документ – независимо дали ще се извърши по електронен път или на рецепцията на хотела. /БГНЕС
196
0
asdf
PGRpdiBjbGFzcz0iYWRzLXpvbmUiIGlkPSJhZHMtem9uZS16b25lMm5kcGFyYWdyYXBoIiAgCiAgICAgCiAgICAgCj4KICAgIAogICAgICAgIAogICAgICAgIAogICAgCjwvZGl2Pg==
Коментари
Добави коментар